Zo ben je een goede interviewer

Natuurlijk heb ik heel veel vragen niet gesteld doordat we in de flow van het gesprek zaten.

Achteraf had ik dit ook willen vragen. Op de foto, onder het woord ‘agenda’… bijt ik, saskia, op mijn lip.
Wat heb jij gedaan waardoor ik hier op deze foto in het publiek, zo hard op mijn onderlip bijt?
Dat vraag ik dan maar een volgende keer. En dit ook:
Wanneer heb jij je overhemd in je optredens verruild voor een sweatshirt?
Wie heb je het laatste boekje Het gebed van Jabes gegeven, LIVE?
Wat heb je gedaan om mij mee te krijgen in de dynamiek van de show en mij hoog met mijn handen te laten applaudisseren?

Een goed gestructureerd interview is gemakkelijk te volgen.

Er moet een begin, een midden en een eind zijn die logisch in elkaar overgaan.
Een begin is een introductie over de man of vrouw die je de in het licht z
Dit was mijn introductie voor Hugo:
We hebben de meester, the one and only, de man van de Passief Inkomen Academy
Hugo bakker:
Ik ben er trots op om je zo te noemen, want je leeft voor wat je doet in marketing.
Jij bent gedreven, betrokken bij je deelnemers, gevoelig, met een warm hart voor alles wat juist is en jij wil de wereld een stukje makkelijker maken door strategieën te verzinnen om makkelijk en eerlijk geld te verdienen. Jij, Hugo voelt feilloos aan waar mensen een taboe van maken en waar ze angstig voor zijn. Je analyseert een taboe op de juist manier en ontrafelt het voor mensen die er niks van snappen. Vandaag neemt hij ons mee in alles wat menselijk is.
Wat gaan we leren, wat gaan we doen? Wat kun je beter niet meer doen?

Over vroeger, 2016

Het interview gaat verder dan oppervlakkige feiten en gaat over diepgaande onderwerpen. Door de geïnterviewde neer te zette zoals die écht is, authentiek is, wordt het verhaal persoonlijk
En dan krijgt de kijker het gevoel dat-ie degene die de antwoorden geeft echt leert kennen.

1) Mijn eerste vraag is deze: Je hebt in een zaal gestaan met 1500 mensen die bijna allemaal hun hand opstaken toen werd gevraagd of ze geld wilden verdienen.
2) Jij stak toen niet je hand op en je sprak niemand die dag. Klopt dat?
Is het waar dat jij het heilige moeten in je had om een zaal vol te krijgen? “Het moet en het zal” mij lukken om zoveel mensen in een zaal te krijgen?
3 In 2016 toen je nog in het andere huis woonden, mocht ik een keer met een aantal mensen die razendsnel hadden gereageerd op een vraag in de PIA, op bezoek komen om over onze trainingen te praten. Om te masterminden.
Toen wij ’s avonds naar buiten liepen naar onze auto’s en afscheid namen, hadden jouw dochter met stoepkrijt op het trottoir geschreven bla bla bla.
Wat voelde je toen?

Interessante vragen

Boeiende en relevante vragen maken dat er dieper op de onderwerpen ingegaan kan worden en dat er inzichten naar voren komen.

4) Je hebt de Passief Inkomen Academy ontwikkeld. Waarom ben je daarmee gestopt?
5) Als ik het mij goed herinner kwam daarna de succesroute met Jan Everts?
6) Zijn er nog trainingen die ik vergeten ben? Ik weet de 101 K
7) Heb ik goed begrepen dat, toen Carrianne Ross een zaal met 800 mensen vulde (weliswaar in twee dagen) jouw droom meer dan uitgekomen is… immers. Je wordt ouder, je spieren worden stijver en dan is er een leerling die jouw droom laat uitkomen. Is dat dan niet het ultieme succes in de tijd wat je kunt hebben. OK moeilijke vraag. Vraag maar…
8) Nu is sinds 1 januari van dit jaar de PIA er weer. Is het zo dat je ontdekte dat wat na de PIA kwam minder was? Met andere woorden, ging je het door ontwikkelen totdat er iets ontstond wat minder kwaliteit had?

9) Zag je toen dat de Pia al perfect was?

En de vragen moeten natuurlijk aansluiten bij het publiek

De kijkers en luisteraars moeten zich betrokken voelen bij het gesprek.
10) Je gebruikt de kracht van de groep zodat mensen elkaar gaan helpen groeien.
11) Wanneer zag jij ergens in je leven dat het inderdaad werkte?
12) Leren van de besten. Wie was in jou leven de beste leraar of lerares?
13) Wat vind jij ervan dat er gezegd wordt dat je beter niet over politiek kunt praten.
14) En over religie?

5 muzikale middelen

Variatie in toonhoogte, toonduur, tempo, klankkleur en dynamiek maken dat het publiek de aandacht vasthoudt.

15) Hoe ontstond jouw eerste werkvorm?
16) hoe ontstond het idee om er meer te verzinnen?
17) hoe ontstond het idee van 101 werkvormen?
18) Welke werkvorm vind jij het allerleukste om te doen?
19) Hoe praat jij vanuit het litteken niet de wond
20) Toen jij het leuk vond als ik je vragen zou stellen, heb ik in de groep gevraagd wie er een vraag had die ik nu zou kunnen stellen.
Ik ga ze stellen en dan vraag ik je of jij kunt aanvoelen wie deze vragen heeft gesteld.

Sterke interactie en mooie dynamiek

Een interviewer die goed luistert en doorvraagt en ook de vragen uit het publiek erbij betrekt creëert een gezellige, prettige, sfeer met openheid en plezier.
Vragen van luisteraars waren deze:
20) hoe is hij gaan geloven
21 en wat geeft het geloof hem
22) weet hij wie hij is?
23 Kent hij zichzelf goed genoeg?
24) wie zou hij nou een keer willen interviewen en waarom?
25) wat zou hij zijn jongere ik met de wijsheid van nu willen zeggen als hij terug in de tijd kon gaan
26 wat is de mooiste rol die hij heeft
27 noem 7 dingen waar hij dankbaar voor is
28) Hoe Hugo Bakker zijn stem heeft gevonden
29) En hoe hij top of mind blijft

Geniet ervan. Jouw plezier straalt af op het publiek

30) Welke vraag heeft nog nooit iemand je gesteld?
31) Hoe komt het dat ik je alles mag vragen?

En dan krijgt de interviewer zelf de aandacht

Aan het eind, uit bescheidenheid. Des te charmant omdat-ie zelf geen aandacht vraagt…
De geïnterviewde zal, in een uur heus ook een wedervraag stellen. En dan mag de interviewer vertellen over de weggever die er is. In mijn geval (Saskia Paërl) is dat het e-Book met de stemtest Vocal Styling. Je ziet het hier als in-content in dit blog.
Laat je E-mail-adres achter, download het en ga ervan genieten.

De afronding

Een goede voorbereiding is meer dan het halve werk. Maar in de tijd dat het gesprek duurt en je jouw aandacht verdeeld over de geïnterviewde, de opmerkingen en vragen van de luisteraars en kijkers, de techniek van het geluid en de belichting, let je op wanneer er een actueel onderwerp voorbijkomt en besproken wordt. Dát wordt dan de afronding.
Hugo zou een paar dagen na het interview meedoen aan het Nederlands Kampioenschap verspringen van de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie. Dus ik wenste hem veel succes.

In het theater zeggen we dan: Toi, toi, toi! Met een uitroepteken.

>