Hoe ik zonder theateragent
carrière maakte 
en werk waar, wanneer en hoeveel ik wil

Nu ondersteun ik zangers, sprekers, ondernemers en...  Ja, JOU ook , om impact te vergroten, stemproblemen te voorkomen,
een levenslange carrière en een agenda vol prachtige opdrachten te hebben.
Zodat het publiek ademloos luistert naar de kracht van hun stem en alle dromen uitkomen. Moeiteloos...

Jouw unieke stem herkennen en begrijpen
zodat je stemproblemen voorkomt en je impact vergroot?

De mogelijkheden en beperkingen van je stem ontdekken is een levenslange reis
en ik reis een stukje met je mee

Misschien herken je iets in mij...

  • van de musicalopleiding die ik deed in Amerika, aan The American Academy of Dramatic Arts in New York.
  • uit de tijd dat ik in het Koor van Het Concertgebouw Orkest bij de 1e Alten zong 
  • van het Staatsexamen waar ik de Akte A solozang Klassiek behaalde
  • van het Staatsexamen waar ik de Akte A zang Lichte Muziek met Muzikaal Leiderschap behaalde
  • van mijn One Woman Show voor Woonzorgcentra, Serviceflats en Verpleeghuizen
  • van mijn poppenkast voorstelling of Kinder Disco Show
  • uit de periode dat ik de opleiding Docent Muziek Deeltijd in aan de HKU en Codarts volgde
  • omdat jij net als ik, marketeer bent. Zelfstandig, zelfredzaam, sterk en onafhankelijk
  • door het geluid van mijn stem
  • door mijn manier van bewegen
  • of gewoon omdat ik je aan iemand doe denken

Als je gewoon meegaat met de tijd, blijf jij de persoon die je in essentie bent. 
Je blijft gezond. En je stem klinkt goed als je spreekt, zingt, presenteert of danst

Blogs met direct resultaat 

Hoe je stem echt heel goed wordt, zonder eindeloze oefeningen te moeten doen

...
...
...

“Wat is een goede stem?” Met die vraag begon het allemaal.

Ik ben  Saskia Paërl

Ik was 9 jaar en wilde alleen maar zingen en toneel spelen en dansen.
 Ik wilde net zoals mijn moeder dat deed, samen met andere artiesten optreden. En lol maken achter het toneel...
Maar de vraag wat een goede stem is, was makkelijker gesteld dan beantwoord.
Ik kreeg mijn eerste zangles toen ik 13 jaar was en werd toen ik 17 jaar was direct aangenomen op het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam. Maar waarom werd ik beschouwd als ‘een veelbelovend talent’?

Omdat ik uitstraalde wat ik besloten had toen ik 9 jaar oud was. Ik moest een gelukkig mens te worden, ik wilde een groot artiest worden. Ik wilde met een lieve slimme man te trouwen en veel kinderen krijgen.

Ik moest en zou het hart van duizenden mensen laten zingen

Heb je echt een klassieke zangopleiding nodig om artiest te zijn? Een artiest kan toch veel meer dan alleen maar zingen?
Daar hadden de zangpedagogen en logopedisten bij wie ik studeerde, geen antwoord op.
In de methodiek les leerde ik "alle fouten bij het zingen".  Je gebruikt je stem pas goed als het moeiteloos gaat. Maar hoe dan? Dat vertelden ze niet en dat leerden zij mij niet.
In de zangles moest ik leren zingen met metaforen en spreekwoorden: Doe alsof je een kers hapt.
Of: In het masker zingen. Met je ogen zingen. Het onder de knie hebben. Het werd verwarrend.
Waarom is een stem wel geschikt voor stijl Y en waarom niet voor X?
Moest ik een alt worden? Is dansen slecht voor je stem? Wat betekent stembereik eigenlijk?
Ik werd er onzeker van, timide. ik liet mijn schouders hangen. Mijn stem werd steeds kleiner en mijn persoonlijkheid ook.
Ik leerde alles over muziekgeschiedenis, noten lezen, compositie, analyse, solfège, harmonie, arrangeren, italiaans, duits, engels, frans, piano spelen, werken met een combo... maar leerde ik daar niet. Dus 7 jaar Sweelinck Conservatorium Amsterdam.

Mijn stem werd steeds kleiner en mijn persoonlijkheid ook.

Eén leven slechts en dat gaat ras voorbij’ had een acteur in mijn poësie album geschreven toen ik 9 jaar oud was.
Het zal me toch niet gebeuren dat ik misluk als artiest?
Dus ik ging veel te hard werken. En zong 6 avonden per week in restaurants en Jeugdsociëteiten.

Hoofdvak zang studeren aan het Amsterdams Conservatorium is een mooie studie.

Ik leerde alles over muziekgeschiedenis, noten lezen, compositie, analyse, solfège, harmonie, arrangeren, italiaans, duits, engels, frans, piano spelen, werken met een combo, alle bijvakken om die zangstudie heen. Het enige wat ik leerde over mijn stem is achteraf, dat ik door het vele zingen en studeren het geluid leerde onthouden. Ik kon onthouden hoe dat geluid groeide en hoe de klank veranderde in al die 7 jaar studeren aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam.
En niks zinvols leren over mijn stem, hè, ongelooflijk!!!

Totdat mijn weerstand afnam, ik zwaar verkouden werd, hees en schor en tenslotte mijn stem verloor.

Eindelijk vond ik de mentor die mij verder bracht:
Erica Rooda, hoofdvakdocent Jazz/Musical aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam.

Zij introduceerde mij bij Lennart Rodriguez-de Miranda. Hij leerde mij "De natuurlijke beweging van de ademhaling" aan.
Zo simpel.

Maar jij moet maar net de juiste zangpedagoog vinden die de moeite wil nemen om je les te geven, je dat vertelt en je corrigeert.
Voor mij werd dit de basis van de stem met de juiste lichaamshouding, zonder zielige hangende schouders.

Dit was het fundament om een levenslange carrière op te bouwen. Ik had de basis voor een lang en gelukkig leven ontdekt.

Dit was dé kans om met dansen en zingen de levenslange carrière te hebben met de stem die een heel leven meegaat.
Wat maakt dan een goede ademhaling voor een spreker, zanger of ondernemer?

Ik verslond wetenschappelijke literatuur, ging naar voorstellingen en concerten. Behaalde de Akte A solozang klassiek en de Akte A Lichte Muziek zang en muzikaal leiderschap. Ik d
eed de opleiding Docent Muziek Deeltijd om jongeren op een boeiende manier inzicht te geven in hun stem. En ik wilde dit delen met anderen.
Ik was toch niet de enige die deze zoektocht, frustratie en liefde voor muziek en tekst had?
Er zijn toch ook meer mensen die niet kunnen vinden welke zangles of spraakles of spreekles of logopedie les goed is en welke onzin je beter niet kunt horen?
Ik startte Vocal Styling en zong en schreef en filmde elke dag. Ik bewaarde net zoveel data op mijn computer als van groot advocatenkantoor. Ben nog altijd bezig om de menselijke stem nóg beter te begrijpen en daarmee help ik duizenden mensen.

Jouw unieke stem herkennen en begrijpen zodat je stemproblemen voorkomt en je impact vergroot?

Download mijn snelle STEMTEST

>