Geloof in jouw docent en kopieër wat je ziet en hoort. En wees vooral niet bang om vragen te stellen.
Ik herinner mij dat ik 15 jaar was en met mijn zusje aan alle talentenjachten meedeed die in de buurt gehouden werden. Wij kregen de eerste prijs op een finale in het Polanen Theater in Amsterdam.
In de kantine waren de deelnemers met hun familie en vrienden en het publiek druk aan het feesten. Maar ik liep de donkere theaterzaal in en ging op de rand van het podium zitten huilen.
Ik had helemaal niet genoten van het optreden. Het was veel te spannend geweest.
En dan het volgende: ik was al 15. Ik had al lang mijn carrière voor mij uitgestippeld moeten zien.
Maar er was niks.
En met dat gevoel liep ik terug naar de drukte in de kantine.
Daar waren de juryleden Henk van der Molen en Martine Bijl.
Het bleef spannend. Want ik wist één ding. Als ik nu niet naar Henk toe zou lopen en zou vragen of hij mij gitaarles zou willen geven was mijn kans voorbij.
Ik had geen idee waar hij woonde en hoe ik hem zou kunnen bereiken. Dit was mijn kans.
De zenuwen dat ik hem niet meer zou zien waren groter dan de angst voor afwijzing.
Dus toen vroeg ik hem of ik misschien eens bij hem thuis langs zou mogen komen om gitaarles te krijgen.
Ik heb vijf jaar les gehad van hem. Op zondagochtend speelde ik Blackbird van Paul McCartney, De prelude van de 5e suite van Bach voor Cello…
Het blijft spannend om je kwetsbaar op te stellen. Je kunt zomaar keihard afgewezen worden en dat doet pijn. Want meestal weet je niet wat je kunt verwachten.
Zelfs nú aarzel ik nog om een naam te noemen. Dat is toch gek! Ik doe het gewoon.
Ik krijg op vrijdagochtend klassiek balletles van Margriet van Waveren. Ze heeft 12 jaar gedanst bij het Nationaal ballet. Ze stond in het Bolsjojtheater in Moskou. Ze toerde over heel de wereld. Daarna werd zij docent klassiek ballet aan de Theaterschool in Amsterdam.
Ze is nu 78 en geeft dansdocenten les.
En ik mag meedansen, al ben ik dan geen klassieke dansdocent maar zangpedagoge.
Henk is de pianist. Hij speelt met de piano. Hij maakt van een krakkemikkige vleugel een diamant.
En nu mijn dilemma. Ik wil de les opnemen op video.
Mijn ervaring is, dat leerlingen die in een les staan vaak zoveel gène hebben dat ze absoluut niet gefilmd willen worden. Maar ik wist het, van vroeger: als ik nu niet zou vragen of ik mag filmen is het moment voorbij. En weet je wat ze zei?
“Natuurlijk mag dat!”
Waarom schrijf ik deze inleiding voor aspirant-zangcoaches?
Omdat ik weet hoe serieus jij je vak neemt. Hoeveel pijn het doet om afgewezen te worden.
Wees niet bang voor afwijzing. Je krijgt er spijt van als je je kans niet pakt. Grijp je kans en Go, Go, Go!
Top-strategie #1: Vind een docent in wie je gelooft
Jij hebt zelf les van de allerbeste docent die er in jouw vak bestaat. Pas dan kun jij zijn of haar methode aanleren, kopiëren en implementeren. Alles moet kloppen, goed voelen.
Het mag nooit gaan om andere zaken dan zang, muziek, dans, acteren en theater.
Geen hand op een knie. Niemand hoeft elkaar lichamelijk aan te raken. Ook bij dans: je hangt niet op een ander, je draagt je eigen arm als jij je hand op de schouder van een andere danser legt.
De techniek moet haarfijn en transparant worden uitgelegd.
Dát is klasse!
Top-strategie #2: Garandeer de veiligheid
Jouw leerlingen zullen zich nooit openstellen en zichzelf blootgeven als zij een weerstand voelen, een beperking, een grens.
Jij wilt leren lesgeven. Zij willen leren zingen. Dan mag alles gezegd worden en verteld.
Het helpt als je afspraken maakt.
Een waardencontract geeft rust.
Dat is “er zijn”, “veiligheid”, “focus”, geen “ik weet het al” pet op, “liefdogenloos zijn” en “fun”.
Top-strategie #3: Jij oefent je stem en jouw begeleiding
Weet dat jij je stem oefent en alles voordoet voor je leerling. Daar heb jij zelf iets aan.
Leer de oefeningen op de piano te spelen. In een liedje speel je de bastoon op de eerste tel van de maat met links en de melodie of een accoord met rechts. Daar zing je bij.
Een liedje kun je ook op gitaar begeleiden. Gitaar of piano hangt af van de muziekstijl en de zangstijl.
Top-strategie #4: Begin bij de invalshoek van de coachee
Tijdens mijn stage aan het Trinitas Gymnasium van Het Baken in Almere durfden de leerlingen van de eerste klas niet te zingen. Jongens met de baard in de keel, meisjes die zich bekeken voelden door de klas. Als ik overtuigend genoeg werd voor de klas dan durfden de leerlingen wel te zingen.
Daarvoor schreef ik mijn arrangement van ‘Springfever Rock’.
Na een paar weken oefenen als Big Band wilden twee meisjes zingen in een microfoon.
Zij verscholen zich achter mij. Ik zong mee zonder microfoon, als monitor.
Via de omweg van eerst begeleiden en dan zingen lukte het om twee solisten uit de klas naar voren te halen die zongen.
Top-strategie #5: Weet hoe je uitlegt waarom zangles nodig is
Vertel aan coaches, sprekers, ondernemers waarom ze zangles nodig hebben.
Ze hebben melodie nodig om niet letterlijk ééntonig. Om niet monotoon te klinken.
Ze hebben hun gevoel voor ritme nodig om komma’s en punten te zetten in de tekst.
Ze hebben het gevoel voor het juiste tempo nodig omdat de akoestiek een lager tempo kan vragen. Er is bijvoorbeeld een echo van 2 seconden over het St Pietersplein. Maar ook in een kathedraal.
Bij het grote publiek was Tuffy Vos bekend als de stem van het omroepsysteem op de Nederlandse spoorwegstations.
Top-strategie #6: Weet hoe je stem klinkt, LIVE en ONLINE
Er is een bandbreedte nodig in een stem zodat deze goed klinkt over de radio, zoom, computer en elk andere geluidsdrager. Te hoge tonen en te lage tonen worden niet gehoord.
Een stem moet natuurlijk zijn en passen binnen die bandbreedte. Je kunt leren het geluid uit je keel te laten komen als één en hetzelfde authentieke, eigen, unieke, echte geluid. Dat van jou!
Top-strategie #7: Maak je doelgroep bewust van het probleem
Wanneer jij een zanger(es) bent zonder liedje, heb je geen boodschap om te zingen.
Wanneer jij een zanger(es) bent zonder gitaar, kun jij jezelf niet begeleiden met de juiste toon, tenzij je een absoluut gehoor hebt, dan heb je het talent om de toon te horen in jezelf maar daar is niet iedere zanger(es) mee geboren.
Wanneer jij een zanger(es) bent zonder piano, kun jij jezelf niet begeleiden in de juiste toonsoort.
Wanneer jij een zanger(es) bent zonder begeleidingstrack op een computer in een geluidsinstallatie, kun jij jezelf niet begeleiden bij een optreden.
Wanneer jij een zanger(es) bent zonder de juiste kleding voor het juiste publiek, kun je niet opvallen.
Wanneer jij dat allemaal niet hebt herkent niemand jou als zanger(es) en wordt je nooit gevraagd om op een bepaalde locatie voor publiek te zingen.
Wanneer jij een spre(e)k(st)er bent zonder woorden, zonder tekst, heb jij niets te vertellen.
Wanneer je een spre(e)k(st)er bent zonder mening, wordt je nooit ergens gevraagd om je verhaal te vertellen.
Wanneer je een auteur bent en je hebt geen boek geschreven, kun je geen lezing geven.
Wanneer je een onderne(e)m(st)er bent zonder product, verkoop je niets.
Wanneer je een onderne(e)m(st)er bent die onverstaanbaar spreekt, bereik je geen enkele klant.
Samenvatting:
Top-strategie #1) Vind een docent in wie je gelooft
Top-strategie #2) Garandeer de veiligheid
Top-strategie #3) Jij oefent je stem en jouw begeleiding
Top-strategie #4) Begin bij de invalshoek van de coachee
Top-strategie #5) Weet hoe je uitlegt waarom zangles nodig is
Top-strategie #6) Weet hoe je stem klinkt, LIVE en ONLINE
Top-strategie #7) Maak je doelgroep bewust van het probleem
Wat helpt je wel?
Wat is jouw grootste uitdaging de komende winter? En hoe zou je hiermee geholpen willen worden?
Wat helpt je wel?
KEN de mogelijkheden van je stem. Als je die kent en WEET, dan kun je actie ondernemen (Ondernemen!!!… Snap je…???)
Ik help je om in actie te komen. Want nu is het jouw beurt.
Kom gedurende vijf minuten met zoveel mogelijk ideeën.
Noem een succesgewoonte van aspirant zangcoaches… Wat moeten we als aspirant zangcoaches allemaal doen om met succes gehoord en gezien te worden?
En wil je alsjeblieft hier je reactie geven? Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En omdat ik je daarvoor graag iets wil geven, bied ik je deze (gratis) MASTERCLASS aan.
Dit is de link:
https://stemacademie.nu/masterclass/
Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar je reactie!
Doe er iets mee, Iedere minuut, iedere tel telt!
Warme groet,
Saskia