Een goede voorbereiding bepaalt 80 % van je succes
Mijn zusje was 12 jaar oud en ik was 14 jaar en wij zongen bij een talentenjacht.
Er was een zangeres die veel ouder was dan wij. Ik dacht dat ze 20 was. Ze droeg een prachtig crème gesneden jasje met een wit overhemd daaronder en een mooie slanke broek.
Maar ik schrok toen ik haar zwarte ondergoed erdoorheen zag schijnen.
Ik denk dat het per ongeluk was.
Jaren later hebben Pieter Goemans en ik dit beeld in een liedje gebruikt. Het is een vertaling van ‘Nina’ van Noel coward. Dit is het stukje tekst.
Señorita Nina uit Argentina, die kan niet zingen
en toch probeert ze zich voortdurend in te dringen
bij iedereen die een talentenjacht jureert.
Als ze dan weer na heel lang praten wordt toegelaten
dan koopt ze kleren waarin een ander zich behoorlijk zou generen
maar zij zegt altijd: ” ’t Is toch aardig geprobeerd!”
Nou was er onlangs een finale
en niemand snapte hoe ze ’t zover had gebracht.
Ze dacht een prijsje te behalen
en had een leuke, nieuwe, vlotte act bedacht.
Fout # 1: Ongepaste kledingkeuze
Er huizen meer gevaren in theaterkostuums.Â
Heel kleine onzichtbare ritsen die je niet snel kunt vinden en omhoog of omlaag trekken.
Te kleine kledinghaakjes. 1 kledinghaak. Je hebt een back up nodig.
Minstens 2 kledinghaakjes voor het geval er 1 loslaat.
En voor de mannen geld dat ze prettig zittend ondergoed dragen.
Jasjes, overhemden, T-shirs met de schoudernaden op de juiste plaats.
De juiste armlengte.
Bij een klassiek concert zag ik gekreukelde knieholtes en een gekreukelde rug van het jasje van een alt-violist.
Mooi, die dunne stof.
Maar het moet wel voor elk concert even gestreken worden. En vreselijk is het dat je voor de pauze het kledingmerkje uit het beleg bij de hals ziet floepen. Na de pauze was het netjes naar binnen gevouwen, tegen het beleg van de japon.
Wat vind je van te smalle schoenen met net iets te hoge ongemakkelijke hakken waarvan je weet dat de violiste zo in de rand van haar broekspijp zal stappen?
Nee, neem een elegant blokhakje van 4 cm.
Oncomfortabele of ongepaste kleding kan afleiden of je optreden belemmeren.
En ten slotte, draag kleuren die bij je huid, haar en type passen. Â
Fout #2: Niet de hele stem laten klinken, te veel zelfkritiek tijdens het optreden
Te hard voor jezelf zijn kan je concentratie en plezier in het zingen verminderen.Te hard voor jezelf zijn kan je concentratie en plezier in het zingen verminderen. Dan kun je je tekst vergeten en door de verlammende podiumangst niet improviseren.
En niet meebewegen met de muziek maar statisch blijven staan maakt je optreden minder aantrekkelijk. Niet jezelf zijn maar proberen iemand anders te imiteren komt onecht over.
Verkeerde ademhalingstechnieken kunnen je stem vermoeien en ademtekort veroorzaken.
Het overdrijven van vocale trucs zoals te veel versieringen of vibrato gebruiken kan het nummer rommelig maken.
Fout #3: Geen uitgeschreven tekst
Denken dat je het tussenpraatje wel kunt improviseren. Je bent niet duidelijk. Gebruikt stopwoorden, fillers. Je praat te lang en vergeet belangrijke tekst als je dit niet van te voren goed overdacht hebt en voorbereid en uit het hoofd geleerd. Vertel het alsof je het ter plekke verzint. Je gaat te veel praten tussen de liedjes. Lange onderbrekingen kunnen het tempo van de show breken. De vaart is uit het programma. Ken je tekst: Je zingt niet uit je hart met een autocue.
Fout #4: Niet ingezongen zijn
Brengt het risico met zich mee dat je vals zingt. De toon niet goed raken is een grote fout en kan de hele performance bederven. En natuurlijk kan onvoorbereid zingen je stem beschadigen en de prestaties verminderen. Verkeerde ademhalingstechnieken kunnen je stem vermoeien en ademtekort veroorzaken. Vergeet niet te drinken. Een droge keel beïnvloed je stem en leiden tot stemproblemen. Dan heb je onzekere lichaamstaal. Een gespannen of ongemakkelijke houding straalt onzekerheid uit.
Fout #5: Niet luisteren naar de band en voor de muziek uit zingen
Als je niet goed op de band let, kan het leiden tot fouten in timing en harmonie. Je klinkt dan gehaast, niet muzikaal, onrustig. Niet op de maat of in het ritme zingen kan het nummer onherkenbaar maken.
Fout #6: Verkeerde repertoire keuze voor dit publiek
Je maakt dan geen contact met het publiek – Het publiek negeren of geen oogcontact maken kan je optreden onpersoonlijk maken. Zingen van een autocue doet dat ook.
Fout #7: Geen aandacht besteden aan de
akoestiek.
Over of onder projecteren, te hard of te zacht zingen kan de balans verstoren. En monotoon zingen, gebrek aan dynamiek hebben, kan een optreden saai maken.
Te dicht bij of ver van de microfoon staan beïnvloed de geluidskwaliteit.
Doen alsof een fout niet gebeurd is kan leiden tot grotere fouten; soms is corrigeren de betere optie.
Samengevat:
Fout #1) Ongepaste kledingkeuze.
Fout #2) Niet de hele stem laten klinken, te veel zelfkritiek tijdens het optreden.
Fout #3) Geen uitgeschreven tekst.
Fout #4) Niet ingezongen zijn.
Fout #5) Niet luisteren naar de band en voor de muziek uit zingen.
Fout #6) Verkeerde repertoire keuze voor dit publiek.
Fout #7) Geen aandacht besteden aan de akoestiek.
Wat is jouw grootste uitdaging deze zomer? En hoe zou je hiermee geholpen willen worden?
Wat helpt je wel?
KEN de mogelijkheden van je stem. Als je die kent en WEET, dan kun je actie ondernemen (Ondernemen!!!… snap je…???)
Ik help je om in actie te komen.
Want nu is het jouw beurt
Kom gedurende vijf minuten met zoveel mogelijk ideeën. Noem een fout over je zangstem… Wat moeten we als zangers niet verkeerd doen om met succes gehoord en gezien te worden?
En wil je alsjeblieft hier je comment onder schrijven? Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En omdat ik je daarvoor graag iets wil geven, bied ik je deze (gratis) Stemtest voor zangers. Dit is de link:
https://stemacademie.nu/vocal-styling/
Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jullie reacties!
Doe er iets mee, Iedere minuut, iedere tel telt!
Warme groet,
Saskia