Kijk naar elkaar

Mijn schoonmoeder met onze pleegdochter

Wat voel je als je naar elkaar kijkt?
Je ziet elkaar voor de eerste keer. Wat zie je dan? De verschillen.
Wat zijn de verschillen. Die zie je één voor één. Niet allemaal tegelijk.
Mag ik je uitleggen waarom ik dit voorbeeld geef?

Een paar apart

Zo indrukwekkend als het bij een eerste kennismaking is, zo indrukwekkend is het ook als je gaat beseffen hoe de techniek van de stem jouw persoonlijkheid bepaald.
Om dat te begrijpen geef ik je graag dit voorbeeld.
Mijn schoonmoeder is een mens en onze pleegdochter is een mens.
Ik kan ze onafhankelijk van elkaar beschrijven. Wie ze nu zijn, wie ze vroeger waren, waar ze geboren zijn, hoe ze geleefd hebben.
Als je dat weet, snap je waarom ze zo goed bij elkaar passen en waarom ze zo dol op elkaar zijn.

Ander voorbeeld, de motor van een Volvo 850

Zo indrukwekkend als het is om 170 km per uur met een Volvo 850 te rijden als je afdaalt van een berg in Oostenrijk, zo indrukwekkend is het ook als je gaat beseffen hoe de techniek van de motor de haalbare maximale snelheid bepaald.
Om dat te begrijpen geef ik je graag dit voorbeeld.
Yits, mijn man, heeft met Dirk de motor van onze Volvo 850 gereviseerd.
Ieder onderdeel werd zorgvuldig uit de motor gehaald en in de garage op de grond gelegd. Het volgende onderdeel dat uit de motor werd gehaald werd dar netjes naast gelegd. In overleg met elkaar. Geen haast. Zo lagen alle motoronderdelen netjes gesorteerd naast elkaar op een paar vierkante meter op de betonnen garagevloer.
In omgekeerde volgorde werden alle onderdelen weer schoongemaakt en gerepareerd in elkaar teruggezet.
Als je dat weet, snap je waarom wij zo lang met die Volvo 850 hebben gereden en ik één keer de snelheid van 170 km per uur heb gehaald toen ik bergafwaarts ging in Oostenrijk.

Want dit wil ik hier mee zeggen

Dat het met een stem net zo is.
Begin met isolaties. Leer ieder onderdeel kennen. Daarna ga je coördineren en kun je jouw eigen, echte unieke stemgeluid laten horen. Maar dan ben je er nog niet, want dan moeten de emoties er nog bij komen. Dat is acteren.

Het uit elkaar halen van de stem

Je gaat dus de bovenkant van je stem isoleren. Dat doe je zo: open je inwendige neus alsof je iets ruikt of scherp naar iets wilt luisteren. Gebruik de spieren van je gezicht alsof je glimlacht of alsof je een vervelende, hatelijke opmerking maakt. Je ziet het, emoties zijn nu niet nodig. Het gaat slechts om de beweging van de spieren van je gezicht.
Adem in en voel de lucht door je neus naar de neuskeelholte gaan tot boven het gehemelte.
Dan ga je een toon met dit deel van je stem zingen.

Isoleren van de bovenkant en dan van het midden van de stem.

Met gapen open je het midden van je stem. Als je dan diezelfde toon van daarnet zingt, klinkt deze vanuit het midden van je stem.

De bodem van de stem

Vul je longen, open de ribben in de rug met losse buikspieren en als je diezelfde toon opnieuw laat horen, klinkt deze met de bodem van de stem.

Samenvoegen van de drie onderdelen van de stem

Zing je in een ademstroom die voor je lip langs je neus over je hoofd langs je achterhoofd via je rug naar je staartbeen gaat en dan onder je voetzolen verdwijnt, dan maak je de natuurlijke adembeweging. Je voelt wat er in de lichaam gebeurt aan de buitenkant van je lichaam.
Dat is coördineren.

Zo klinkt jouw eigen stem

Wanneer je die natuurlijke adembeweging maakt, neem je de tijd. Daarna ga je met je gehemelte en je tong het geluid dat uit je mond komt zo maken, dat jij je stem leuk vindt.
Ik, als begeleider geef je de juiste toon aan en wacht dan totdat jij goed geademt hebt en begint. Dan pas speel ik mee. Dan volg ik je.
Zo blijft een dirigent kijken naar de solist zodat hij het orkest in het tempo van de solist laat spelen.
De solist geeft de emotie aan met de juiste stemtechniek en het orkest ondersteund dat.

Laat een emotie je niet naar de keel grijpen maar zing het uit

Zing die ene lange toon van 16 tellen in het Dies Irae van het Requiem van Verdi.
Dat is beter dan dat je overspanning voelt in je keel en in je borst en in je buik waar je het gevoel van krijgt dat alles teveel is en je stikt in de emotie.

Bij de eerst kennismaking

Blijf je rustig ademen. Sta je open voor elkaar, kijk je naar elkaar, luister je naar elkaar.
Begrijp elkaar en voel elkaar aan.
Weet dan wat die ander wil.
En omhels elkaar.

Zangtechniek

Dat bereik je allemaal met zangtechniek. Je gaat genieten van zingen.
Met zangtechniek vind je jouw spreekstem.
Goed voor als je veel praat. Goed voor je als je spreker bent, coach of trainer.



>