Ontdek Jouw Hele Stem In 3 Maanden

De bovenkant, achter de inwendige neus en neuskeelholte. Het midden de keelholte en borstholte. De bodem de ribben en het middenrif

Lees hier een beschrijving van de eerste zangles van Marco

Goedemiddag Marco,
Je gelooft dat je met hulp van mijn zanglessen een ontwikkeling kunt doormaken waar je volume kunt en toch ook zuiver kunt zingen.
Ik zal hier beschrijven hoe je dat kunt oplossen en ik dit zal ik in de les met je bespreken.

Warming-up met ademoefeningen op toonladders: solfège

Ademen is bewegen.
Volume ontwikkel je door de beweging van de adem te verbeteren door de spieren te trainen waarmee je ademoefeningen op toonladders zingt.
Deze oefeningen verbeteren de conditie van:

De bodem van de stem

Dat zijn de spieren van het middenrif, de binnenste en buitenste tussenribspieren, buikspieren,(rechte en schuine) en borstspieren.
De lange rugspieren en de monnikskapspier. Dat is de groep spieren die van de schouderbladen naar het midden van de wervelkolom lopen.
De lichaamshouding is voor jouw gevoel lang en loodrecht. De achterkant van de dijbenen zijn verticaal. Verder is alles in het lichaam een beetje uit het lood en mag scheef aanvoelen. Het lichaamsgewicht is in het centrum waardoor je moeiteloos staat. Je maakt de hals lang.
Je stapelt de wervels van de hals als een ‘blokkentoren’ op elkaar. Dat doe je met de spieren van de hals. Anders gezegd, door de spieren van de hals lang te maken kun je zeven –losse- halswervels recht op elkaar gestapeld houden en het strottenhoofd daartussen als een ‘balkonnetje’ ruimte geven om open te gaan en te blijven.
Met de beweging van de spieren van de adem verbeter je de conditie van deze ‘willekeurige’ spieren. Willekeurige spieren zijn spieren die je bewust kunt spannen en ontspannen.
Dan geeft ademen met een open keel je een goed gevoel. Je zingt vals om gelukkig te worden: lekker door hoger en harder en sneller te zingen en dat klinkt dan niet altijd zuiver, maar soms wel.
Als de beweging van de adem goed is, voelt zingen goed en dat kan als je vertrouwen hebt in jezelf al binnen één minuut.
Als je dan doorgaat met trainen, kun je het zingen steeds langer volhouden.
Dan kun je een avondvullend optreden van vier uur verzorgen.
Je kunt twee klokuren zingen en twee uren DJ zijn en met gasten praten.

Het midden van de stem

Als de adem op zijn plaats is, kun je de aandacht richten op het zuiver zingen.
Je hebt sterkere spieren gekregen om mee te ademen en een groter volume dan voorheen en je kunt je jouw aandacht op het midden van de stem richten.
Je kunt immers de bodem isoleren van het midden en de bovenkant van de stem.
Conditie is de actuele gezondheidstoestand. (Als de vitaliteit van een boom goed is, in orde is, kan de conditie ook verbeteren.)
Is de conditie van de buik-, rugspieren en het middenrif goed, dan heb je controle over deze spieren, dan kun je ze spannen en ontspannen wanneer je dat zelf wilt.
Dan zijn de spieren niet gestressed. Dan sta je niet in de stress die ontstaan is door emoties.
Als je conditie hebt kun je vier uur lang zingen. Twee klokuren en twee uren DJ zijn en met gasten praten.
Als je jouw ademhaling kent ga je zuiver leren zingen.
Zuiver zingen doe je met het middelste en bovenste deel van de stem.
Het middelste deel is de keel achter de tong en de keel achter het gehemelte. Je zet de keel achter de tong open door te gapen.
Je zet de keel achter het gehemelte open door het zachte gehemelte op te trekken.
En het bovenste is de keel achter de inwendige neus.
Je zet de keel achter de inwendige neus open door de kringspieren rond de ogen open te maken, de spieren tussen neus en jukbeen breed te spannen en de inwendige neus open te maken door de inademing te willen ruiken.
Met de stembanden doe je niets, die moeten vrij zijn en worden vanzelf soepel en sterk als de adem soepel en sterk is.
De stembanden zijn onwillekeurige spieren die kun je niet bewust spannen en onntspannen. Je moet ze de kans geven om te werken. Dat is ook zo met het middenrif.
Je moet het middenrif de kans geven om te werken. Dan kun je wel voelen wat het veroorzaakt, maar niet wat het doet.
Aan je stembanden kun je horen wat ze veroorzaken, maar je kunt ze niet voelen.
Bij keelpijn voel je alles om de stembanden heen, maar nooit de stembanden zelf. Wij noemen het ‘keelpijn’ en geen ‘stembandpijn’
Eerst isoleer je de delen van de stem, daarna doördineer je de delen van de stem in één beweging.
Als je dat kunt, zing je binnen een minuut.
Je start een auto en rijdt tot 50 km per uur, daarna pas naar 100 km per uur.
Het gas van een scooter draai je helemaal open en dan een grote slag terug. Je rijdt 20 km per uur en als de motor warm is, 55 km per uur.
Zo is het ook met de stem.
Afhankelijk van vitaliteit en conditie warm je de stem op in 5 minuten of 30 minuten.
Oudere stemmen doen er langer over om op te warmen.
Daarna komt de uitspraak: span de lippen en de punt van de tong. Voorbeeld: Toon Hermans

Repertoire

Daarna komt de uitspraak: span de lippen en de punt van de tong.

Dit interpreteert Marco na zijn eerste zangles bij mij

Marco schrijft aan Saskia:
Het liedje ‘You’ve got a friend’, moet ik dat op ‘de bodem stem bariton’ zingen of mag ik variëren van toonhoogte?

Saskia antwoord Marco:
In het begin is het beter niet te hoog of te laag te zingen, dat wil zeggen met de hele stem met toonhoogte variatie van drie of vier naast elkaar liggende noten/tonen. Met hele stem zingen bedoel ik: met volle stem zingen, met luide stem. Dat betekent niet dat je hard moet zingen met naar buiten geperste buikspieren.

Marco schrijft aan Saskia
Nog één vraagje.
Met de toonladders oefenen, bedoel je dan dat ik per toonladder bijvoorbeeld 3X de toonladder herhaal op verschillende toonhoogtes, of dat ik van van laag naar hoog zing tot ik de hoogste toon zing?

Saskia antwoord Marco.
Wat jij schrijft kan allebei. Het is belangrijk dat het zingen goed aanvoelt. Je mag nooit forceren. Dan is het goed om niet te hoog of te laag te zingen en te variëren in toonhoogte.
Neem jouw stem op met de telefoon zodat je uit je hoofd kunt leren wat je hebt gezongen toen het goed aanvoelde en blijf dat oefenen.

Marco schrijft aan Saskia:
Ik begrijp dat ik kan zingen met de bodem van de stem.
Of met de hele stem met toonhoogte variatie. En dus niet te hoog en niet te laag zingen.
Oké, dus opbouwend -zeg maar- tot laatste oefening.
Dank je. Heb wel veel moeite om vaste toon aan te houden, valt allemaal te leren.
Zie je vrijdag, groet Marco.

Saskia antwoord Marco
Je bent heel goed aan het werk als je veel oefent. Dan krijg je sterke spieren om te kunnen ademen en je ontwikkeld conditie. Zuiver zingen komt later echt vanzelf.
Groet van Saskia en tot vrijdag

Marco schrijft het volgende aan Saskia:
Top.?


Kun je het een beetje volgen? Of snap je er nu helemaal niets meer van?
Dit is mijn CALL TO ACTION aan jou! Neem contact op.
Vraag een GRATIS  gesprek aan, volg de GRATIS masterclass, download mijn E-book GRIP OP JE STEM,
kijk naar 4 video’s over praten, kijk naar 4 video’s over zingen of boek een spraakles of eerste zangles bij mij.

>