Ze dragen altijd een sjaal, omdat ze geloven dat een blote keel je stem permanent beschadigt.
In de vooropleiding van het Sweelinck Conservatorium Amsterdam merkte ik dat een leven zonder luxe mij sterk gemaakt had. Als kind van 9 jaar heb ik eens samen met mijn moeder van de Senefelderstraat in Amsterdam-Oost naar het Haarlemmermeerstation in Amsterdam-Zuid gefietst, in hartje winter zonder handschoenen. Ik wrong mijn vingers in mijn trui en hield zo het stuur van mijn fiets vast.
Waarom? Omdat ik zelf mijn handschoenen kwijt had gemaakt. Ergens op weg van huis naar school en terug naar huis, was ik ze verloren. Ik had heel lang een wollen koord aan de handschoenen gehad die door de mouwen van mijn jast gingen, maar op de één of andere manier was ik toch mijn handschoenen verloren.
Mijn moeder moest Tom Poes spelen en er was geen tijd om iets anders te verzinnen dan dat ik mijn vingers in mijn trui warm moest houden.
“Je bent een Hollandse meid!” hoorde ik altijd van mijn oma en van mijn moeder als ze mij een duwtje wilden geven om iets te doen waar ik geen zin in had, of waar ik tegenop zag omdat ik het moeilijk vond.
Zo ook deze les die ik als kind van 9 jaar kreeg.
Ik werd een sterke Hollandse meid door die toffe, stoere moeder van mij!
Dus toen ik op het Conservatorium zangers en blazers in de kantine zag zitten met dikke dassen om en jassen aan, kon ik niets anders doen dan er stiekem om lachen.
Wat een flauwekul! Bang voor een zuchtje wind!
Juist als je zangeres bent, ben je bang voor niks en niemand. Zonder zelfvertrouwen ben je nergens.
Fabel #1: Een zangcoach hoeft nooit zelf verder te leren
Zelfs ervaren coaches hebben voortdurende bijscholing nodig om up-to-date te blijven.
Een stem verandert een leven lang. Een zangcoach mag dan een mooie start maken aan het begin van de carrière, die stem goed houden blijft de kunst.
Een mens moet gezond zijn om een stem te hebben die goed klinkt. Ziek zijn brengt met zich mee dat je humeur er onder lijdt. Je moet willen geven en willen delen wát je te geven hebt en dat kan alleen als je je goed voelt.
Dan verandert de taal constant. Leg maar even uit wat zingen is. Dat kan nu, vandaag niet op een ouderwetse manier. Omdat leerlingen van nu je dan niet kunnen begrijpen.
Je moet dus mee veranderen in het spreken van de taal om contact te houden met je leerlingen.
Dan weten we steeds meer. Er is meer en meer bekend hoe een stem werkt. Meer kennis maakt het alleen maar leuker om te blijven verbeteren.
Hoe efficiënt kun je zijn met je energie terwijl je met het ouder worden minder energie hebt?
Gebruik alleen de spieren die je stem laten horen en ontspan andere spieren.
Als aspirant-zangcoach moet je ook zelf zingen en niet alleen aan anderen te vertellen hoe het moet.
Fabel #2: Je hebt geen klassiek nodig voor hedendaagse zangstijlen
Bij klassieke muziek denk je aan muziek uit vorige eeuwen. Maar klassiek betekent veel meer.
Klassiek is voorbeeldig, universeel of traditioneel. Tijdloos en niet gebonden aan trends.
Klassieke mechanica betekent voor mij een tafel met vier poten.
Een model, een meesterwerk.
Heb je begrepen hoe de vier poten het tafelblad steun geven, dan kun je met het gewicht van het blad en de tafelpoot (poten) gaan schuiven en er iets moderns van maken.
Maar begrijp je de klassieke tafel niet, dan zul je nooit een ander soort van tafel kunnen ontwerpen.
Een klassiek meesterwerk van vroeger dient vandaag als model.
Dus… ken jij de natuurlijke beweging van de ademhaling van het klassieke Italiaanse Belcanto, dan mag je na je inademing een hedendaagse zangstijl laten horen door bij het uitademen je stem te bewegen in die stijl die jij wilt laten horen.
Maar zonder klassieke ademtechniek ben je niks waard. Dan heb je een korte zangcarrière en ga je niet lang mee als key-note spreker. Laat staan dat je ooit een high-end achiever wordt!
Fabel #3: Als iemand geen perfect gehoor heeft, kun je diegene nooit leren zingen
Zingen en spreken is meer dan trainen van het gehoor. Wat belangrijker is dan direct een goed gehoor hebben als je begint met zangles, is het ontwikkelen van het bewustzijn van de spieren van je stem waarmee je rechtop staat en waarmee je zingt. En het ontwikkelen van het bewustzijn van wat de spieren die onwillekeurig zijn, dus onbewust werken, zoals je hart en je middenrif, veroorzaken.
Kun je voelen wat je doet en dat herkennen, dan blijf je zuiver muziek maken. Omdat je het gevoel oproept en daarmee geluid produceert.
Met dat gevoel, wordt ook het gehoor getraind en dus steeds beter.
Fabel #4: Je hoeft alleen maar goed te kunnen zingen om een goede zangcoach te zijn
“Doe alsof je een kers hapt” zei Elly Jens tegen mij in een les. Mijn brutale antwoord was: “Uw mond is heel anders dan die van mij. Ik eet een kers anders dan dat U dat doet”.
Vreselijk. Met dit soort methodes leer je om de originele docent na te doen om goed te klinken.
Elly was een schat van een vrouw, absoluut. Ze was echt heel erg lief. Maar ze maakte mij wanhopig.
Elly Jens had lesgehad van dezelfde zangpedagoog als dat Kathleen Ferrier had.
En omdat Kathleen Ferrier wereldberoemd werd als Alt, maakte deze man van Elly Jens ook een alt.
En Elly wilde van mij ook een alt maken. Maar dat ben ik niet! Mijn klankkleur is die van een lyrisch sopraan. En nu ik 70 ben en beter zing dan ooit heb ik dat intussen toch wel bewezen.
(En dat is zo lekker van ouder worden. Ik snap hoe een stem echt is. Ja, is en blijft zoals die stem is.)
Nee, er is gedegen kennis nodig van de natuurlijke beweging van de inademing en gedegen kennis nodig van wat je beweegt in je stem om uit te ademen in de zangstijl die jij wilt laten horen.
Ik schreef dat Elly zo lief was. Ze was heel goed in pedagogiek, didaktiek, anatomie en psychologie. Dat mag je ook allemaal nog leren, aspirant-zangcoach…
Fabel#5: Iedereen heeft dezelfde techniek nodig om goed te zingen
Elk lichaam en elke stem is uniek, dus één methode werkt niet voor iedereen.
De natuurlijke beweging van de ademhaling is een beweging die je zo mag uitleggen:
Inademen is de bevrijding, de release. Het uitademen is de ontspanning, de relax. Die kan zover gaan dat je in een overspanning, een contraction terecht komt met je tussenribspieren, keel, mond en gezicht.
En dáár is begint het persoonlijke.
Vanuit welke emotie begin je? Wat voel je en wil je overdragen aan je luisteraar?
Dus bij de ene leerling begin je met vrolijk, bevrijdend inademen en een andere leerling laat je als eerste overspanning ontladen vanuit die contraction.
Als aspriant-zangcoach zoek je naar dat, waar je contact voelt met je leerling. En met die oefening begin je. Dan neem je de volgende oefening enzovoort, tot je alle oefeningen hebt gedaan. De leerling begint dus met dat wat-ie herkent en gaat dan verder oefenen alles gedaan is. Met andere woorden, tot alle tools in de juiste, natuurlijke volgorde gedaan zijn,zodat-ie opnieuw kan beginnen en daarmee de stem gaat ontwikkelen.
Adem in – hou vol- denk aan iets leuks – wees stil (hoor de inbreker)  adem uit alsof je het inademen volhoud en beweeg je tong en gehemelte en mond om de juiste zangstijl te laten horen – Herhaal.
Fabel #6: Je hebt zelf niets aan lesgeven, behalve dan het sociale contact en het lesgeld
Je hebt gelezen dat je stem een leven lang verandert en groeit en weet dat je daarom moet blijven oefenen.
Als je lesgeeft hoef jij nooit meer zelf de basistechniek voor zang te oefenen. Mag ik je een voorbeeld geven? Ik geef 3 x per week een les van 40 minuten en daar krijg ik nog voor betaald ook!
Het is natuurlijk niet helemaal waar, want de ruimte van de studio waar je geen overlast veroorzaakt voor buren, de computer en techniek en de piano of vleugel kosten natuurlijk heel veel geld.
Maar toch is dit wel een dingetje waardoor je het lesgeven een leven lang gaat volhouden.
Fabel #7: Je bederft jouw natuurlijke stem met een klassieke vocale warming-up
Een warming-up is essentieel om je stem gezond te houden, ongeacht je natuurlijke talent.
In de nacht zijn heel veel spieren verlamd. Bij slaapwandelaars is dat niet zo. Misschien begrijp je nu beter wat ik bedoel. Spieren zijn verlamd zodat je geen griezelige dingen gaat ondernemen als je slaapt.
Je ontwaakt. Je bent nog een beetje suf. Of je bent scherp door de stress van wat je moet gaan presteren die dag. Maar het feit blijft, dat je langzaam wakker moet worden. Ook als je gespannen ontwaakt. Je hebt een routine nodig om ook je stem wakker te maken.
Samenvatting:
Fabel #1) Een zangcoach hoeft nooit zelf verder te leren
Fabel #2) Je hebt geen klassiek nodig voor hedendaagse zangstijlen
Fabel #3) Als iemand geen perfect gehoor heeft, kun je diegene nooit leren zingen
Fabel #4) Je hoeft alleen maar goed te kunnen zingen om een goede zangcoach te zijn
Fabel#5) Iedereen heeft dezelfde techniek nodig om goed te zingen
Fabel #6) Je hebt zelf niets aan lesgeven, behalve dan het sociale contact en het lesgeld
Fabel #7) Je bederft jouw natuurlijke stem met een klassieke vocale warming-up
Wat is jouw grootste uitdaging deze herfst? En hoe zou je hiermee geholpen willen worden?
Wat helpt je wel? KEN de mogelijkheden van je stem. Als je die kent en WEET, dan kun je actie ondernemen (Ondernemen!!!… Snap je…???)
Ik help je om in actie te komen. Want nu is het jouw beurt . Kom gedurende vijf minuten met zoveel mogelijk ideeën. Noem een fabel over aspirant zangcoaches… Wat moeten we als aspirant zangcoaches allemaal niet geloven om met succes gehoord en gezien te worden? En wil je alsjeblieft hier je  reactie geven? Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En omdat ik je daarvoor graag iets wil geven, bied ik je deze (gratis) MASTERCLASS aan.
Dit is de link:Â https://stemacademie.nu/masterclass/
Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jullie reacties!
Doe er iets mee, Iedere minuut, iedere tel telt!
Warme groet,
Saskia