Jij wilt als zanger wereldberoemd worden. In alle grote theaters van de wereld staan. Maar je wilt ook een gezin. Je wilt een sterke band met je familie behouden.
Het is een prachtig idee. Je voelt in elke vezel van je lichaam dat je dit gaat doen.
En het lukt je ook.
In ieder leven lopen dingen anders dan dat jij je had voorgesteld. Natuurlijk kun je logisch denken en kijken en hard werken. Maar soms heb je met toevallige omstandigheden te maken. En dat accepteer je. Er is geen deadline. Je haalt je doel. En dat andere doel haal je ook, wat het ook is. Dan doe je er maar wat langer over, dat geeft niet.
Want ik stel ik dat je je eigen leven mag invullen en jouw eigen kansen afwachten en dan met handen en voeten aangrijpen.
Zo heb je dus die fantastische carrière in de schijnwerpers en de familie en de echte vrienden om je heen.
Maar is dat nou minder dan achter de schermen werken?
Natuurlijk worden wij allemaal verblind door het klatergoud. Maar weet je, toen ik op een groot Songfestival optrad in Rostock met een orkest van 65 mensen met daarbij een koor van 8 zangers en zangeressen voelde ik wat het werkelijk is. Met elegante hoge hakken moest ik een klein vurenhouten trapje op. Na 4 treden omhoog werd ik verblind door een volgspot en stapte voorzichtig door een houten zon de catwalk op.
Het is echt allemaal klatergoud. En heb je de muziek gemaakt waar je zo dol op bent en is het de zoveelste keer dat je daar staat voor die enorme zaal met publiek, dan went dat.
Als je jong bent, ben je als de dood zo bang om ouder te worden, als artiest. Want je energie neemt af en je ziet er gewoon niet meer uit.
Maar ik ben hier om je te vertellen dat dat niet waar is. Er klopt echt niets van.
Want… zodra je gaat onderzoeken wat muziek is en wat zingen is en wat goed presenteren en goed spreken is, dan gaat er een wereld voor je open.
Mag ik je een verhaal vertellen? Duurt niet lang, hoor.
Ik heb een collega die klassieke muziek zingt. En verder ook wel wat musical en pop.
Maar daar stopt het dan ook. En dat komt omdat zij zich volkomen heeft toegelegd op zelf zingen. Zelf optreden. Dus ze mist de kennis en de know how van het lesgeven.
Een ander voorbeeld is dat van een danseres. Zij heeft na haar dansopleiding tot ze een jaar of 30 was opgetreden. En ook wel les in jazzdance gegeven.
Toevallig ontmoette ze in de tram in Amsterdam een collegaatje die de docentenopleiding voor dans had gevolgd. En ze vroeg of die dame haar lessen wilde overnemen. Want ze had geen idee meer hoe ze verder moest met haar leerlingen. Ze miste alle inspiratie om les te kunnen geven. Daar gaat je carrière!
Waarom vertel ik je dit? Omdat ik je wil laten weten en voelen dat kunnen lesgeven een rijkdom is. En dat je er je hele lange leven, tot de laatste inademing, plezier van hebt. Ik zou zeggen, aspirant-zangcoach, ga ervoor en word zangcoach. Go go go !!
Feit #1: Weet het verschil tussen coach, docent, mentor en pedagoog
In het reguliere onderwijs word je onderwezen door docenten die willen dat je binnen een schooljaar een bepaalde hoeveelheid lesstof beheerst. Vaak is er dan ook de mentor bij wie je je hart kunt uitstorten als het niet goed gaat met je in de klas, of thuis. De mentor is er om je te helpen de school te doorlopen ondanks sociale problemen. De pedagoog is heel breed. Oneindig. Leren zingen doe je niet voor niets bij een zangpedagoog. Dat is iemand die je jarenlang, net zo lang als dat jij zingt, helpt, leert en aan de hand meeneemt in zangtechnieken.
En de coach? Die stelt de vragen. De coach de coachee door vragen te stellen zodat de coachee zelf de antwoorden kan geven. Antwoorden die de coachee put uit wat-ie al in zijn leven geleerd heeft.
Daarmee volg je de voortgang van studenten en kun je hen op maat gemaakte feedback geven.
Feit #2: Weet dat er leerstijlen en doceerstijlen zijn
Verschillende wijze mensen hebben leerstijlen ontdekt en doceerstijlen. Snap je hoe belangrijk het is om die te kennen? Dan kom je nooit in conflict met elkaar, als leraar en leerling. Je begrijpt elkaar heel goed als je dit snapt en dan ga je fantastisch met elkaar samenwerken.
Feit #3: Laat je leerlingen weten dat jij net zo bang bent als dat zij zijn, voor de les
Stel je voor dat ik om dit blog te kunnen schrijven les heb gehad in het schrijven van een blog. Dan weet ik nog niet of het een goed blog is. Dat weet ik pas als jij reageert met een goed, opbouwende reactie. Zo is het ook met zangles en spraakles en les in presenteren. Jij bent bang omdat je voor het eerst naar les gaat, maar ik, als zangpedagoge, heb nog weinig informatie over jou en stort dus mijn eerste les over je uit zoals ik dat bij iedereen doe. Pas als jij een tweede les durft terug te komen ga ik echt lesgeven op maat. Dan ken ik jouw stem en heb de tweede les kunnen aanpassen.
Snap je nu dat ik het net zo spannend vind als jij om les te geven?
Feit #4: Zodra je blijft acteren en dat ook van je leerling vraagt, begeef jij je nooit op het terrein van de psycholoog of therapeut
Er is een groeiende interesse in zang als middel voor ontspanning, stressvermindering en zelfexpressie, naast de zangtechniek. Dat is mooi, maar ik wil je jouw leerling gewoon echt lekker vrij laten zingen, dan betekent dat, dat ik niet ga graven in jouw ziel.
Ik begeef mij op het vlak van acteren maar niet op het vlak van psychiatrie.
Dat mag. En dat doe jij als aspirant-zangcoach ook.
Feit#5: Heb een overzicht, helicopterview, zoals een ondernemer dat ook moet hebben om de tijd en energie te bewaken
Zangcoaches die stelling durven nemen en geloven in het overzicht dat zij hebben over de situatie helpen. echt. Het zijn de zangcoaches die een heldere syllabus hebben.
Zangcoaches die hebben geleerd van de besten.
Feit #6: Investeer in tijd en geld. Het geeft je een leven lang plezier
Geloof in jezelf. Laat je niet door je vrienden, je familie, je studie afhouden van jouw droom.
Je kunt alles als je er écht werkelijk voor gaat. Zelfs als je er ziek van wordt, is je geloof zo sterk dat je van alles kunt verzinnen om er uit te komen en de problemen op te lossen.
Als je jong bent heb je van nature nog zoveel veerkracht. Maak daar gebruik van.
Feit #7: Wees niet bang voor correcties.
Je mag past janken als je niet interessant bent voor de docent
Omdat de pedagoog je interessant vindt, wordt jij constant gecorrigeerd in de les.
Dat is juist iets om trots op te zijn. Zodra jij straks, als zangcoach een coachee hebt die je niet interessant vindt, laat je die met rust. Geef je geen correcties of aanwijzingen meer. Pas dán mag diegene in tranen uitbarsten omdat-ie niet interessant genoeg is om les aan te geven.
Samenvatting:
Feit #1: Weet het verschil tussen coach, docent, mentor en pedagoog
Feit #2: Weet dat er leerstijlen en doceerstijlen zijn
Feit #3: Laat je leerlingen weten dat jij net zo bang bent als dat zij zijn, voor de les
Feit #4: Zodra je blijft acteren en dat ook van je leerling vraagt, begeef jij je nooit op het terrein van de psycholoog of therapeut
Feit#5: Heb een overzicht, helicopterview, zoals een ondernemer dat ook moet hebben om de tijd en energie te bewaken
Feit #6: Investeer in tijd en geld. Je hebt er je leven lang plezier van
Feit #7: Wees niet bang voor correcties. Je mag past janken als je niet interessant bent voor de docent
Wat is jouw grootste uitdaging deze herfst? En hoe zou je hiermee geholpen willen worden?
Wat helpt je wel? KEN de mogelijkheden van je stem. Als je die kent en WEET, dan kun je actie ondernemen (Ondernemen!!!… Snap je…???)
Ik help je om in actie te komen. Want nu is het jouw beurt .  Kom gedurende vijf minuten met zoveel mogelijk ideeën. Noem een feit over aspirant zangcoaches… Wat moeten we als aspirant zangcoaches allemaal zijn om met succes gehoord en gezien te worden? En wil je alsjeblieft hier je  reactie geven? Dat waardeer ik enorm en alvast heel erg bedankt! En omdat ik je daarvoor graag iets wil geven, bied ik je deze (gratis) MASTERCLASS aan.
Dit is de link: https://stemacademie.nu/masterclass/
Ik hoop je gauw te ontmoeten, EN voeg me gerust toe aan jouw netwerk 🙂
Dank je wel voor het lezen en ik kijk uit naar jullie reacties!
Doe er iets mee, Iedere minuut, iedere tel telt!
Warme groet,
Saskia