Zangtechniek
Deze aanduiding betekent niet steriel of levenloos.
De technische zanger maakt gebruik van emotionele klanken die gevoelens oproepen bij de luisteraar.
Hij beschikt over de flexibiliteit en lichamelijke controle om elke toon of elk geluid (sound) te produceren dat nodig is om een emotie weer te geven, maar zal de invloed die zijn onbewuste gevoelens op zijn lichaam hebben proberen te vermijden door de emotie niet te beleven.
Begin gewoon
De beginsituatie is van iedereen anders.
e begint met lezenvan mijn blogs en zodra je iets leest wat je niet snapt, sla je het over en ga je door naar het volgende. Na het laatste blog, aan het eind, begin je van voren af aan met hetzelfde, máár dan ga je er meer van zien en doen en begrijpen en er sneller en met meer kwaliteit doorheen.
Zo blijft je in een spiraal omhoog gaan.
De cirkel is nooit rond, je gaat door op een hoger niveau met hetzelfde als waar je ooit begon.
En je geeft jouw publiek het gevoel dat je alles moeiteloos kunt.
En dat het heel erg vanzelfsprekend is wat je doet. Jouw publiek ziet een grote persoonlijkheid in je.
Een gewoon vriendelijk mens met een fantastische uitstraling, met charisma.
Technische zangers
…trekken luisteraars die van stembeheersing houden en minder waarde hechten aan de meer spontane benadering van een emotionele zanger.
Het duurt jaren om het lichaam te ontwikkelen tot een gevoelig, juist reagerend instrument, en dan nog jaren om het te leren bespelen.
Als een leerling iemand is die niet open kan zijn in zijn gevoelens, zou hij zich kunnen trainen om een technische zanger te worden.
Ik kan het!
Als de zangtechniek eenmaal ontwikkeld is, zal de stem in staat zijn in een stuk dingen tot uitdrukking te brengen van iets waartoe hij nooit in staat was om het te vertellen.
Het publiek komt naar het theater om door artiesten geraakt te worden in zijn emoties.
De mensen komen niet om te kijken naar iemand die heel ingewikkeld knoop op knoop op knoop legt.
Zangtechniek werkt
Als een lied bij je zangtechniek én persoonlijkheid past, kun je de emoties die daarbij horen telkens opnieuw oproepen en innerlijke spanningen ontladen en dat geeft enorme energie.
Jouw emoties van het moment van optreden raakt het publiek niet
Je moet je tijd niet verdoen mét je eigen emoties, maar werken voor de emotionele reactie van het publiek.
Een metafoor is dat je “niet met hagel moet schieten”.
Een regisseur heeft eens tegen Marlène Dietrich gezegd: “Jij hoeft geen echte tranen te laten zien. Je kunt op een manier zingen dat het publiek begint te huilen”.
Jouw eigen emotie van het moment dat jij praat en zingt raakt het publiek niet
Hoe je omgaat met jouw echte emotie van het moment dat je daar praat en zingt, vertel ik in een volgend blog.
Laat je reactie achter in de comments.
Dank je wel en tot snel.
Sask!a Paërl