Verantwoording

Geloof je niet dat je met jouw stem en je persoonlijkheid iets voor je bedrijf kunt ontwikkelen?
Door de lessen uit deze cursus komt door jouw stem je persoonlijkheid naar buiten. Vanuit de les naar de praktijk van jouw bedrijf en jouw werkelijkheid van jouw leven.

Word je niet gezien en gehoord?
Alle spreekstijlen, zangstijlen en muziekstijlen en combinaties daarvan kun je laten horen met je stem.
Wanneer je luistert naar die stijlen en naar het karakter en de kleur van je stem, leer je zorgvuldig uit de stijlen te kiezen. Een stem verandert een leven lang. Dus als je iets niet kunt of denkt dat je iets niet kunt, krijg je van mij alternatieve mogelijkheden zodat je altijd je natuur volgt en je stem gezien en gehoord moet worden, omdat-ie opvallend goed is en klinkt. 

Ben je een “fatsoenlijk leven” aan het creëren om de goedkeuring en waardering van anderen te krijgen?
Door deze cursus ga jij worden wie je echt bent. Je gaat stralen naar jouw omgeving, je familie, vrienden en je klanten.

Er is video, audio en tekst met voorbeelden van stemgebruik en stijlopvattingen  én solfège  oefeningen.
Waar komt de oefening vandaan waar is het waar gaat het heen naar toe.
Ik wil graag verantwoording afleggen voor het feit dat de ademoefeningen eerst gegeven worden om te doen en pas daarna de anatomie uitgelegd.
Je voelt en ervaart jouw lichaam in gevoel en in emoties. Dat is persoonlijk. Het is belangrijk om dat besef en bewustzijn te krijgen.
Daarom heb ik eerst de adembeweging uitgelegd en pas daarna het beeld van de anatomie.
Anatomie helpt om daarna techniek te perfectioneren. Maar het gaat altijd eerst om de emotie die je overbrengt met jouw stem en presentatie. Het kan storend zijn wanneer je in techniek blijft hangen, wanneer je puur technisch gaat werken.

Mijn visie over dit lesboek met werkboek.
In 1987 sloot ik het vak onderwijsleer voor de klassieke zangkunst af met een acht voor mijn leerplan en leergang voor het zangonderwijs.
Ik schreef een uitgebreide scriptie van 385 bladzijden omdat ik een vakkundige basis wilde hebben voor het onderwijs.
Door zangles te geven krijg ik van leerlingen terug wat ik weet en hoe ik voorzing. En hoe ik met gesproken tekst omga.
Daarbij leer ik door met veel verschillende stemmen te werken, precies te begrijpen wat er gebeurt bij het zingen en spreken.

Mijn motivatie om dit verder te ontwikkelen naar de lichte muziek en daarbij een idee te geven voor het maken van een productie voor publiek van alle leeftijden is dat iedereen mag weten hoe leuk het theater is. Ik groeide op met het luisteren naar Maria Callas en Mario Lanza.
Maar ook met Edith Piaff en Rika Jansen en Kees Manders 'Amsterdam huilt',
Ik wilde de kwaliteit van klassieke muziek leren. En omdat ik de uitzonderlijk mooie grote hoogte van een lyrisch sopraan mis, voelde ik mij gelukkiger als ik liedjes zong. En die kunnen -net als klassieke zang- ook virtuoos zijn. Want ik werk uitsluitend voor kwaliteit. En wil het beste van mijzelf vinden.

Een stem verandert een leven lang.
Mijzelf levenslang opnieuw uitvinden is mijn missie. 

#FIT60
Dat mijn stem veerkracht heeft is mijn visie. 
Spieren vernieuwen zich door te spannen, te overspannen, te stretchen en te ontspannen. Daarbij ontzie je het skelet. 
Het is daarom mogelijk oud te worden met een stem die goed klinkt.
Veerkracht is letterlijk kracht en vering.

Daarbij mag iedereen weten wat ik leer over theater en iedereen mag weten hoe dat kan!
Omdat voor mij de klassieke zangtechniek ten grondslag ligt aan de zangstijlen in de lichte muziek maak ik het onderscheid tussen klassiek en lichte muziek. Dat doe ik overal.
Ik weet dat in de lichte muziek opleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en het Hilversums Conservatorium erg veel aandacht besteed wordt aan jazz. Toch rangschik ik jazz onder lichte muziek omdat ik van mening ben dat lichte muziek een begrip is dat verschillende stijlen omvat waar jazz één van is en niet andersom. In deze scriptie krijgt musical van mij een aparte plaats, omdat het allesomvattend is.
Alle zang- en muziekstijlen en combinaties daarvan zijn er in terug te vinden. Bij de toonvorming, de tekstbehandeling en het classificeren van de stem ga ik uit van de stem. Daar heb ik de verschillende muziekstijlen van de lichte muziek beschreven, omdat je wanneer je luistert naar die muziekstijlen en naar het karakter en de kleur van je stem je als beginner repertoire uit die stijl kunt kiezen waarin je van nature het beste zingt.
Veel Engelse termen uit de lichte muziek heb ik niet naar het Nederlands vertaald omdat Engelse begrippen niet altijd zijn opgenomen in de Nederlandse woordenboeken. Veel Engelse woorden zijn nog niet vertaald. Als ik de beschrijving over lichte muziek mag vergelijken met een kunst als Nederlandse Modern Jazz Dance, dan is deze ook doorspekt van Engelse en Amerikaanse terminologie.
Je zult dan ook af en toe een fout denken te vinden in mijn taalgebruik. Daarom wil ik graag stellen dat deze scriptie gaat over een onderwerp dat nogal veranderlijk is, creatief en in volle ontwikkeling. Lees niet te snel. De namen van leerlingen die ik als voorbeeld gebruik in de momentopnames van de zanglessen, zijn verzonnen.
De tekst van de folder is “gejat” uit de mooiste folder die Stichting Project Move On ooit heeft gemaakt, en een tikje aangepast aan zang.
Ik steel het omdat het mijn gevoel weergeeft van “liefde voor de kunst”. Er is een demonstratietape gemaakt met voorbeelden van stemgebruik en stijlopvattingen én solfège oefeningen.
Verder wil ik graag in mijn eigen woorden iets weergeven wat ik gelezen heb in het boek “Atlas van de zangkunst” van Ank Reinders: Wat ik probeer is de bestaande waarden van de gegevens over zang te doorzien, en indien ze te handhaven zijn, ze te onderbouwen met de kennis van nu.
Het is nooit mijn bedoeling, bestaande waarden te onttronen; er wordt geen andere structuur van de zangmethodiek aangeboden.

De praktijksituatie of noem het case study die jij gaat creëren met mijn pitch over de stemacademie als voorbeeld:
"Ik help de gepassioneerde ondernemer om binnen een week zichtbaar en hoorbaar te zijn,  met een online 2 minuten programma om je stem in vorm te houden en vorm te geven, zodat het publiek ademloos luistert naar de kracht van je stem".

Beleef jouw eigen case study.
Dat kan zijn:
Een zangpresentatie.
Een lezing.
Een conférence.
Een Pitch.
Jij gebruikt jouw stem  beroepshalve in jouw echte stemtype en met jouw eigen, unieke, authentieke stemstijl.
Je spreekt en zingt verstaanbaar en oprecht en met zo min mogelijk woorden.

>