23.2 Studie Theaterproductie

23.2.1 Studie

Je kunt pas iets geven als van jezelf houdt. Zolang je jezelf niet aardig vindt omdat de techniek je in de steek laat en je onvoldoende vaardigheden beheerst, zul je bij anderen steun zoeken om te kunnen zingen en heb je van hen de bevestiging nodig dat je je werk goed doet. Volg lessen en zoek een omgeving waar je redelijk gelukkig bent. Wanneer je niet meer kunt studeren aan de hogeschool voor de kunsten, het conservatorium, de universiteit, of aan een andere opleiding, probeer dan met privé lessen, het volgen van cursussen en hospiteren de kennis te vergaren die vereist is, en doe een staatsexamen. Daarvoor kun je inlichtingen inwinnen bij het ministerie van onderwijs en wetenschappen. Zodra je in het produktieproces zit, is het prettige van een studie dat je naslagwerken hebt en weet waar je materiaal kunt vinden voor de produktie. Echter, alle kennis die je hebt is waardeloos wanneer je geen entertainment kunt geven aan het publiek. Techniek is gereedschap en ondergeschikt aan wat je doet. Doe iets met wat je geleerd hebt. Maak er wat van. “Don’t get lost in technique”. En wat doe je als het toch mis gaat?
“Dizzy? Quit, rest en start again”.

23.2.2  Research

Vind uit voor welk publiek je het beste kunt optreden en bedenk de lengte van de voorstelling. Zoek in het bedrijfsleven, maak workshops en muzieklessen voor scholen, (zoals bijvoorbeeld de orkestleden van de Big Band van Stan Kenton deden) bejaarden en zieken, restaurants. Voor ieder publiek is weer iets anders geschikt. Restaurants vragen Italiaanse aria’s, kinderen willen “De leeuwenkoning” en “Alladin” of “Belle en het beest”. Bejaarde mensen horen graag oude liedjes die ze kennen van vroeger. Doe mee  aan concoursen, spel de advertenties uit de krant, en laat je overal over informeren.

23.2.3 Creativiteit

-Repertoire
Kies repertoire dat je op het lijf geschreven is, dat geeft je een goed humeur. Bedenk dan bij wat voor publiek je de meeste kans maakt op succes, probeer er achter te komen wat ze willen zien en horen en zoek dan naar iets wat je allemaal leuk vindt. Ik merk bijvoorbeeld dat voor oudere mensen de liedjes herkenbaar moeten zijn. Zieke mensen horen graag plezierige muziek waar ze een beetje warm van worden. Geestelijk gehandicapte mensen klappen en dansen graag mee als er gelegenheid voor wordt gegeven. Ik probeer er achter te komen wat ze leuk vinden en leer en repeteer dat voor de volgende produktie. Mijn voorkeur gaat uit naar liedjes die geen verdrietig verhaal vertellen maar leuk zijn, muzikaal en een beetje sexy. Bij oude Nederlandse liedjes is het gevaar groot dat het sterft van de verkleinwoordjes. Daar doe ik niet aan mee. In mijn vertalingen komt geen rijm voor dat niet rijmt. Met goede teksten voel ik mij prettig als ik begin te zingen. Dat straalt dan af op mijn publiek en dan komt er een positieve reactie waardoor ik echt plezier krijg in de voorstelling. Zo ontstaat er een wisselwerking tussen mij en de mensen.

23.2.4 Inventiviteit

-Try outs

Door try-outs te houden ontdek je de onvoorziene problemen van de zaal en het publiek. Kijk en luister goed naar persoonlijke of speciale dingen die gebeuren in de zaal. Soms wordt je gevraagd om “Lang zal ze leven” te spelen omdat er iemand jarig is.
Maak een goede voorstelling nog beter door in te spelen op situaties die ontstaan. Plotseling vraagt iemand bijvoorbeeld of je het programma een kwartier korter kunt maken, of Sinterklaas komt langs. Iemand op de eerste rij reageert op wat je zegt en er ontstaat een gesprek. Of een mevrouw haalt plotseling foto’s van haar familie uit haar tas en wil ze aan je laten zien. Associatief denken is iets anders dan chaotisch denken. Je associeert iets van wat je weet aan iets wat er nu op dit moment is. Dat is inspelen op de reacties van het publiek. Dat doe je met iets wat je al weet uit de ervaring van het repeteren en optreden. Je reageert op iets wat ter plekke gebeurt in het publiek en verzint op dit moment iets leuks. Voor de vuist weg improviseren.
Het is mogelijk dat je optreedt voor een aandachtig luisterende groep mensen, maar ze willen ook wel eens met elkaar praten. Dat komt vooral voor in een ruimte waar men een terras opstelling heeft gemaakt. En als ze het niet kunnen waarderen gaan ze gewoon weg. Een goed verhaal dat als rode draad door je programma loopt, bedenk je vanuit eigen ervaringen. Daarmee word je geloofwaardig. Verander de namen van mensen. Je mag niemand persoonlijk gebruiken. Al zou je het graag willen, alleen al om ze te prijzen: “Lief zusje of een fantastische man”. Doe het toch maar niet. Daarmee creëer je de afstand tot het publiek die je zo nodig hebt.

23.2.5 Auditie

Op een auditie in Amerika is het nodig om vijf stukken voor te bereiden, die je kunt presenteren èn/of vertellen als in een toneelstuk.
1) Volle stem, opera achtig, een ballad of up tempo.
2) Een “character song” uit een musical comedy.
3)  Een “dramatic song” met de dynamiek van hard en zacht.
4)  Entertainment, is niet te hoog of te laag, maar in het midden van de stem.
5)  En stuk uit pop en rock repertoire.

23.2.6 Geluidsinstallatie

f Geluidsinstallatie

De geluidstechniek in de zaal geeft vaak problemen. Daarom is het verstandig om je eigen geluidsapparatuur mee te nemen. Het is heel goed mogelijk om te reizen naar de plaats waar je de voorstelling mag geven met slechts één koffer. Kies een betrouwbaar adres om je verzameling geluidsapparatuur te kopen. Dat kun je doen bij Koen van de Soundshop in de Witte de withstraat 104. En bij Bax Music Store.

23.2.7 Produktie

- Werk
Wanneer je wilt werken en je gaat werken zie je vanzelf meer mogelijkheden om te zingen. Er is altijd een weg. Laat je informeren over alles. Als je éénmaal begint te zoeken en te telefoneren, vind je de antwoorden op je vragen vanzelf. Wees niet snel teleurgesteld, maar heb geduld en zet door. Je moet vooral niet bang zijn om risico’s te nemen en dingen te onderzoeken waar je “niets aan hebt”. De ervaring van slechte ervaring is ook ervaring.
-Laat iedereen in zijn waarde.
-Als je gaat investeren zul je jezelf veel moeten ontzeggen.
-Kies repertoire.
-Pianist.
  Zoek een uitstekende pianist die foutloze bandopnames maakt van de liedjes die je zingt, zodat je onafhankelijk van iedereen kunt werken. Zoek     
  ook naar iemand die samen met je kan optreden als er levende muziek gevraagd wordt.
-Laat orkestbanden maken.
-Maak je huiswerk voor de repetitie.
  (Alles is opgeruimd, overzichtelijk, arrangementen en tapes zijn gemaakt. Maak kopieën van het materiaal dat gebruikt wordt. Warm je stem op, 
   bouw de sound van de band om je stem heen, en warm down na de repetitie.
-Ontwikkel de muziek voor een band.
  Mijn combo bestaat uit piano, bas, slagwerk, gitaar en saxofoon.
-Zoek passende kleding die niet kreukt en niet zwaar is om te dragen.
-Make-up.
  Moet eenvoudig zijn: rode lipstick, zwarte eye-liner en mascara. Een goede donkere pan-cake, een poeder en blusher.
-Geluid.
   Kies geluidsapparatuur die van uitstekende kwaliteit is en zo klein dat het gemakkelijk in een koffer past. Zorg er voor dat het in iedere ruimte waar
   je zingt perfect is afgesteld.
-Koop een goede computer.Vraag de allerbeste trouble shooter om je te helpen.
-Adressenbestand. Koop bij de SSVZ een adressenbestand van alle bejaarden- en verpleeghuizen in Nederland. Er is een boek uitgegeven met
  adressen van ziekenhuizen. Bij de Kamer van Koophandel zijn adressenbestanden te koop van bedrijven met meer dan tweehonderd werknemers
  en de juiste naam van de contactpersoon die personeelsfeesten organiseert. Laat een goede folder drukken. Stuur mailing. Een foto en een brief.
  Bel de mensen na het sturen van de brief om te vragen of ze deze hebben ontvangen en boek voorstellingen. Let op en corrigeer fouten direct.
  Stuur kerstkaarten met een speellijst.
-Optreden.
   Begin je met het optreden, concentreer je dan op de adem. Repeteer in gedachten de eerste zin. Als je de beweging in de goede volgorde maakt
   die je adem doet, komt de eerste zin vanzelf. Je doet je neus en mond open, dan stroomt de adem naar je buik en rug, laat de ribben open gaan, het
   middenrif plat zich af en het geluid kom heel rustig en natuurlijk.

23.2.8  Checklist

Nodig: Pianist, combo, pianobanden, orkestbanden, arrangementen, kleding, haar, make-up reizen, repeteren. Checklist van de benodigdheden voor de voorstelling in volgorde van inpakken: Eén koffer met twee boxen, mengpaneel en transformator, foto’s, zelfstandigheidsverklaring, kopie van het paspoort. Eén koffer met DAT recorder en voeding, snoer met jackpluggen naar mengpaneel, (en reserves), dubbel snoer van mengpaneel naar enkele zendmicrofoon, microfoon met spiekbriefje van het programma en batterij, (en reservers) twee kostuums: paillettenjasje met topje, paillettentopje, fluwelen jas, zwarte broek, zwarte rok, kousen, bodystocking, schoenen, 2 snoeren van boxen naar mengpaneel, snoer van microfoon naar tussensnoer van mengpaneel, make-up: foundation, poeder, blusher, rode lipstick, zwarte mascara en eye-liner, penselen, kam, gel, twee paar oorbellen, armband.

23.2.9  Genieten

Zorg altijd voor een goede verdeling van de werktijd en vrije tijd. Maak je niet te druk. Als je zelf geniet van je werk, straalt dat af op het publiek. Stuur een nieuwe brief van het tweede programma, met speellijst en bel op. Het is natuurlijk wel erg romantisch om met een fiets met twee boodschappentassen naar een voorstelling te gaan, maar niet erg professioneel. Je hoeft niet direct met een vrachtauto vol decors en apparatuur te komen, maar een klein autootje is toch iets beter dan een fiets. Het probleem met het openbaar vervoer is dat je niet rustig de tijd hebt om met de mensen te praten, omdat je een bus of een trein moet halen die één keer per uur langs komt. Vindt een lieve man met (of zonder) snor om de kerstkaart, folder, envelop, factuur, het programma, contract, affiche, briefpapier, visitekaartje, kaft voor de scriptie en wat je zoal onderweg nog meer tegen komt voor je te ontwerpen.

>