20 Studiemogelijkheden en werk

20.1 Studiemogelijkheden

Wat de methodiek voor zang betreft kan ik verder nog zeggen dat er opleidingen, cursussen en workshops zijn in klassieke en lichte muziekstijlen op conservatoria, muziekscholen, wijkcentra (buurthuizen) en privé lessen. Hieronder geef ik een aantal van de mogelijkheden die ik heb gevonden om lessen te volgen in de lichte muziek.
In 1985 en 1986 volgde ik lessen aan de Herbert Berghoff studio en de American Academy of Dramatic Arts te New York. De HB studio gaat uit van acteren. Daar worden toneel-, spraak-, en zanglessen gegeven. De zomercursus van de A.A.D.A. gaf zes cursussen die te kiezen waren uit zeven. Ik heb er zeven gedaan: Make-up, schermen, mime, vocal production (zangles), movement, speech (spraakles), acting en musical. De musicalles werd gegeven door Linda Kerns. Huiswerk maken houdt in dat je ook het libretto moet lezen van de musical waaruit de rol komt die je leert. Zangles heette daar vocal production. De spraakles was van William Maloney. Hij liet ons zeggen: “It’s too hot.” toen de air-conditioning was uitgevallen. Wij kregen les in Oxford English op de American Academy of Dramatic Arts in New York. Een voorbeeld van een uitstekende actrice die haar dialecten beheerst is Meryl Streep.

20.2 Werk

Er zijn talloze gezelschappen in Nederland, Engeland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk die musical produkties brengen, zoals Joop van den Ende in Aalsmeer, Jos Brink en Frank Sanders, en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen in Antwerpen. Verschillende afgestudeerde leerlingen van de theaterschool in Amsterdam die zanglessen volgden bij mij, werken daar, of hebben daar gewerkt. Zo ook bij Jean Fabre bijvoorbeeld in “A chorus line”.
Er zijn theaterbureaus, impresariaten e.d. die bands boeken. In Frankrijk is men meer gericht op klassieke muziek en chansons, geënt op het Vaudeville theater en het cabaret. Wat men daar aan entertainment vindt, zijn vooral de theaters in Parijs, zoals “Het Lido” en de “Moulin Rouge”. Voor deze produkties worden zware audities gehouden waar zangers goed op moeten worden voorbereid. Er zijn theateropleidingen zoals de Theaterschool in Amsterdam waar ik lessen volg, en de “On-Stage” Schule in Hamburg die ik heb meegemaakt, waar het dansen en zingen gecombineerd wordt. Op de Theaterschool in Amsterdam ligt het accent meer op de dans (goede dansers met snelle, kleine spreekstemmen), op de “On-Stage” Schule in Hamburg ligt het accent meer op de zang (grote stemmen en wollige lichamen). De leerlingen hebben daar voor de eindpresentatie van 1995 de musical “A Chorus Line” uitgevoerd. De muzikale leiding was in handen van John Lehman. Hij is daar als zangleraar verbonden aan de school, maar geeft ook workshops in Manheim, Bremen en Amsterdam.

>