23.3 Public relations

23.3.1  Dit is een voorbeeld van een brief die gestuurd wordt ná het sturen van de folder

23.3.1  Dit is een voorbeeld van een brief die gestuurd wordt ná het sturen van de folder

Geachte heer, mevrouw,
Bij deze stuur ik U de gevraagde cassette - band met repertoire voor Uw pauze - evenementen.
Op kant 1 hoort U Engelse en vertaalde Nederlands liedjes uit Shows en Musicals die heerlijk zijn om naar te luisteren, maar ook om op te dansen of gewoon om gezellig met elkaar te praten.
Vervolgens heb ik een aantal liedjes opgenomen in de Amsterdamse sfeer.
Het bijzondere kerstprogramma staat nog niet op de band, maar het is wel mogelijk om dit te brengen.
Natuurlijk is er een combinatie mogelijk van deze drie programma’s.
Ik hoop dat het aan Uw verwachtingen voldoet en dat het nog niet te laat is om een optreden te boeken voor 20 december?
Op de achterzijde van deze brief staat mijn speellijst.
Ik zou het fantastisch vinden om voor U te mogen optreden, solo, of met pianist . . . . .
Met vriendelijke groet, Saskia Marz

23.3.2 Advertenties

-Advertentie in de Gouden Gids.
-Tientjesadvertentie in de Kunstenkrant en de rubriek Muziek Markt van Music Maker: ZANGLES. SASKIA MARZ GEEFT DE basistechniek voor zang. Info over privé- of groepsles voor beginners en gevorderden: tel: 020 - 6 931 889
Adres: Senefelderstraat 17 Amsterdam Watergraafsmeer

ZANGLES Saskia Marz geeft de basistechniek voor zang. Dit betreft het ontwikkelen van een stem door de training van het gehoor (solfège), het bekend worden met de plaatsing van de adem, het nauwkeurig uitspreken van klinkers en medeklinkers door het lezen van en luisteren naar woorden uit poezie, een boek, toneelwerk, libretto, of partituur. Dan kies je het repertoire dat bij je past zoals tekst uit een monoloog of gedicht, klassiek, jazz, pop, rock of liedjes uit musicals.

ZANGLES Saskia Marz geeft de basistechniek voor zang. Dit betreft het ontwikkelen van een stem door solfège, adem en articulatie oefeningen. Dan luister je en kies je repertoire dat bij je stem past zoals een monoloog of een gedicht. Of klassieke muziek, jazz, pop, rock of liedjes uit musicals.
Een les kost fl . . . en duurt drie kwartier. Bel vrijblijvend naar Saskia Marz. Tel. . .

23.3.3 Folder

Zingen is lucht verkopen. Schijnbaar moeiteloos je stem laten klinken. Klank maken zonder dat een luisteraar ook maar een moment een indruk krijgt van de enorme inspanning die het kost. Arrogant je stem verheffen en ondergeschikt maken aan jouw wil. Een ijzeren wil die de stem soepel maar dwingend z’n vorm laat vinden. Maar zingen is meer. Zingen is ook: Je stem gebruiken in de ruimte. Een spanning oproepen tussen de omgeving en jezelf. Je bewust worden van het kader om je heen en je stem er bewust in plaatsen en laten klinken. En als je daar eenmaal grip op krijgt... dan ben je verkocht. Dan ben je verslaafd aan zingen. Want er is maar één manier om goed te leren zingen en dat is door enthousiast te zingen. Met hart en ziel. Zweten en zwoegen. Om je stem onder controle te krijgen. Hoe verder je wilt, hoe verder je kunt. Van amateur tot professional. Je zingt zo veel en zo lang je wilt. En elke keer ben je weer bekaf. Bekaf en voldaan. Streng en dwingend zijn voor jezelf... en daarna die weldadige ontspanning... Want streng zijn we, als combo. Dus geen ludiek gedoe, maar lessen in klassieke en lichte muziek. Met de puntjes op de i. Met een docent die elk foutje genadeloos hoort en ziet. Voor amateurs en mensen die professional zijn of willen worden. Maar wat je ook wil zingen, voor alle lessen geldt je begint wanneer je begint. Op het moment dat je binnenstapt begint voor jou de eerste les. En vanaf dat moment groei je vanzelf verder in het zingen Al zingend stap je van het een in het ander over. En zo hoort het ook. Want zingen is ademen, en ademen is bewegen. Wie geeft er les? Kijk dat is nou ook weer het speciale: iemand die gek is van zingen. Met een imponerende opleiding achter zich (Stichting Move On, Sweelinck Conservatorium Amsterdam en American Academy of Dramatic Arts te New York) en altijd helemaal gegrepen door het zingen. Zo enthousiast dat ze gewoon niet in staat is om steriel les te geven. Want zingen is ademen, en ademen is bewegen. Daarom mogen de dingen nooit te vast komen te liggen want dan gaat het enthousiasme verloren. Vandaar dat we ook af en toe even uit ons dak gaan. Met een optreden rond kerstmis in de Kalverstraat en op de Heiligeweg bijvoorbeeld.
Net als op onze jaarlijkse presentatie trouwens. Waar we met elkaar laten zien wat we kunnen. Ach, ‘t bruist bij ons gewoon van het leven. ‘t Zindert en ‘t ruikt er naar zweet. Want het is en blijft doodgewoon hard werken. Wat let je om eens te komen kijken..?

23.3.4 Cursus informatie

Over de zangklasjes die ik bij Crea geef, schrijf ik het volgende:
Klassiek voor beginners:
De klassieke cursus is geschikt voor iedereen die wil beginnen met het ontwikkelen van zijn of haar stemmateriaal door middel van oefeningen voor:
De lichaamshouding en adem, waardoor er een grotere stemomvang bereikt wordt door middel van ontspannings oefeningen en adem oefeningen op toonladders.
De toonvorming waardoor de resonans, registerovergangen, toonplaatsing en articulatie beter worden .
Tekstbehandeling en zangpresentatie.
Er wordt gewerkt aan het lezen van de woorden in de muziek en tekstbehandeling. Het is prettig wanneer de leerling noten kan lezen, maar niet beslist noodzakelijk.
Het stemtype wordt bepaald in verschillende muziekstijlen zoals: vocalises, liederen, aria’s en oratorium. Verder wordt de anatomie uitgelegd.
Wat het repertoire betreft worden er solo’s, duetten en ensemble stukken gezongen in verschillende muziekstijlen zoals:

Vocalises:
Bernard Lütgen:       nr 5 “Andantino” en nr 7 “Allegro” uit Kehlfertigkeit deel 1
Mathilde Marchesi: nr 17 “Scala cromatica” en    nr 22 “Arpeggio”
Nicolai Vaccai:           “Il recitativo”

Liederen:
“Cherries so red” en “Whoa, the fairies” Engelse volksliedjes
Henry Purcell:                            “Rondo” (I attempt from loves sickness to fly)
Hans Eisler:                                 “Der Graben”
Wolfgang A. Mozart:              “Sehnsucht nach dem Frühlinge”
Robert Schumann:        “Nun hast du mi den ersten Schmerz gedaan” uit:
“Frauenliebe und Leben”
Johannes Brahms:                   “Mädchenlied”
Jürgen Golle:                              “Abendlied”
Weckerlin (bewerking):      “Que ne suis je la fougère” uit: Bergerettes
Francis Poulenc:                       “La Grenouillère”
Jurriaan Andriessen:            1e gedicht uit 4 gedichten van Reviews
Dr Thomas Arne:                     “Blow, blow thou winter wind”

Oude Italiaanse aria’s:
Antonio Vivaldi:                        “Piango, gemo”
Giacomo Carissimi:              “Vittoria, mio core”
Giovanni B. Bononcini:          “Per la Gloria”
Italiaans volkslied:                   “Tic e tic e toc”
Canon:                                         “Ja und nein”

Aria’s en oratorium:
Claudio Monteverdi:              “Lasciatemi morire!”
George F. Händel: “Scorta rea” Uit: “Rinaldo”
“Haste to the Cedar Grove” uit Solomon
J.S. Bach:                                    Kantate 142 met recitatief

Songs:
R. Rodgers en O. Hammerstein: “Hello young lovers” en “Getting to know you”  Uit: “The King and I”

Duetten:
H. Purcell:                                   “Let us wander”
Gioacchino Rossini:               “Heiteres Duett der zwei Katzen”

Tekstbehandeling:
A - saga, O - sprook, E - legende en I - dicht
“A propos” (Dichter onbekend)
(Wijzigingen voorbehouden)
 Deze cursus is een uitstekende basis voor de cursus lichte muziek voor beginners.

23.3.5 Lichte muziek voor beginners

Deze cursus geeft een uitstekende basis voor iedereen die gedisciplineerd wil werken in de lichte muziek en is geschikt voor iedereen die wil beginnen met het ontwikkelen van zijn of haar stemmateriaal door middel van degelijke oefeningen voor:De lichaamshouding en adem, waardoor er een grotere stemomvang bereikt wordt door middel van oefeningen op toonladders. De toonvorming waardoor de resonans, registerovergangen, toonplaatsing en articulatie beter worden. Tekstbehandeling en zangpresentatie. Er wordt gewerkt aan het lezen van de tekst in de muziek. Het is prettig wanneer de student noten kan lezen, maar niet beslist noodzakelijk.
Het stemtype wordt bepaald in verschillende muziekstijlen zoals:

Zangstijlen: soprano legit en mezzo-soprano legit. Muziekstijl: Lijkt op opera.

R. Rodgers en O. Hammerstein: “Getting to know you” Uit: “The King and I”.Leslie Sturdie: “From the time you say goodbye”, “We’ll meet again”, “Is it really me?” Uit “110 in the Shade”. Kerstliedjes: “Have yourself a merry little christmas”, “Stille nacht”, “I’m dreaming of a white christmas”

Zangstijlen soprano-mixed, mezzo-soprano mixed. Muziekstijlen: Jazz, pop en latin. Hoagy Carmichael en Johny Mercer: “Skylark” (ballad)
Beatles:                                       “Blackbird” in bewerking van Kenny Rankin
Kenny Rankin:                           “Haven’t we met” (scat solo)
Neil Hefti:                                    “Girltalk” (Wordless vocal)
Irving Berlin:                               “Steppin’ out with my baby” (up tempo)
C. Coleman en D. Zipper: “With every breath I take” Uit: “City of angels”
Andrew Lloyd Webber en Don Black en Christopher Hampton: “With one look” en “As if we never said goodbye” Uit: “Sunset Boulevard”
“Ik wens je een wals” uit: “Ballroom”
Luiz Bonfa:                                  “Manha de Carnaval” Uit: “Orfeo Negro”
Bert Kalmar en H. Ruby:        “Nevertheless”
Kerstliedjes:                              “Santa Baby”, “Chestnuts roasting on an open fire”
Zangstijlen: high- medium- en “low belt”.
Muziekstijlen: Pop, country en rock and roll
Carole King:                              “I feel the earth move”
“Zolang hij mij nodig heeft” uit “Oliver”
Louis Jordan:                             “Pushka pee” en “Choo choo g’ boogie”
“Belten” voor tenor, hoge bariton, bariton, bas-bariton en bas in bovenstaande muziekstijlen. Fred Ebb en John Kander: “Mr Cellophane” Uit: “Chicago”
Zangstijlen: character songs. Muziekstijlen: musical comedy en entertainment.
Joe McCarthy en Fred Fisher: “Madame Lucy” Uit: “Irene” vertaling van Pieter Goemans
en Saskia Marz. A.M.G. Schmidt: “Ik wou dat ik een vis was” Uit: “De familie Doorsnee”
Kerstliedje van Wim Sonneveld: “De tuinder van Amstelveen”
Oude liedjes: “Vriendinnetje”, “Brief van Mientje” “Dit is kunst!” uit “Working”
Er worden solo’s, duetten en ensemble stukken gezongen. Ensemble (mannen en vrouwen): Fred Ebb en John Kander: “All that jazz” Uit: “Chicago”. Vierstemmig stukje uit “Once on this Island”, “You’re the one that I want” uit “Grease”
De klassieke cursus en de cursus lichte muziek kunnen uitstekend beide gevolgd worden.

>