Ik ben ...!

Naam: Saskia Paërl
Relatie:  Ja, getrouwd met senior hard- en software engineer en universeel techneut,  Yits Paërl
Kennen we als: Stem mentor, gediplomeerd zangpedagoog klassiek en lichte muziek, zangcoach, zangeres, vocalist, muzikaal leider, actrice, presentatrice, poppenspeelster en entertainer.
Houdt van: Mensen ontmoeten
Hekel aan: Energie verspillen.
Ontspant door: Bomen zien.
Lees meer...    (curriculum vitae PDF)

Saskia Paërl: zangeres, stem mentor en zangpedagoge

LIVE en ONLINE. Stap je in Volmerstraat 1A door de voordeur, dan sta je in de studio. Welkom in de les!

Wat verwacht je van mijn bedrijf Voicereset en Saskia Zingt?
Een stem verandert een leven lang.
Het plezier in je stem is het ervaren van de constante verandering.
Door die ervaring blijf je bezig met het ontdekken van de geluiden en mogelijkheden van je stem.
Het is nooit af, het is nooit klaar.
Het gaat om het doen, niet om het doel.
Op eenzelfde niveau blijven is zo saai...

Spreek en zing je zonder angst, ken je het gevoel van de spieren van je stem en voel je wat het doet met het skelet?
Dan is het enkel nog van belang dat je het regelmatig en goed onderhoud.
Dat kun jij ook.

Wat denk je te weten over sprekers en zangers...
Een stem leeft niet als die een toon heeft van: "Ik stop met werken. Ik ga nu genieten door niets te doen".
Waar vul je het leven dan mee? Met ledigheid. Dat is wat de luisteraar hoort.
Een boeiende stem is een stem die spreekt en klinkt over wat er nu gebeurt in de wereld.
Een stem die spreekt en zingt over straks, over wat er gaat komen.
Over wat wij verwachten in de toekomst.
Het is een stem die constant in ontwikkeling is.
En een stem die altijd betrokken is met wat er in de wereld gebeurt.
Alleen zo ga je jezelf steeds opnieuw uitvinden gedurende de jaren.
Ik heb mijzelf steeds opnieuw uitgevonden en dat blijf ik doen.

Met mij beschik je over 60 jaar ervaring in zang, dans, radio, TV en theater.
Want waarom zouden sprekers, trainers en artiesten
geen zangpedagoog nodig hebben?

Je kent mij van...

  • Songfestivals, de Schnabbeltour, radio en TV
  • Opleidingen in New York, Amsterdam en Londen
  • Het Koor van het Concertgebouw Orkest
  • Theater Thuis Shows en het Poppen Theater

Bij Voicereset gaat het over covers
van geliefde klassiekers tot aan de
gloednieuwe tekst voor jouw lezing

Presenteer jezelf en anderen LIVE op elk podium
Schrijf en bewerk tekst en muziek voor je event
Ontwerp transformatie kleding zodat je in een split-second van kostuum wisselt.
Assembleer jouw geluidsinstallatie.
Tover met het licht waar je mee moet werken.
Ontwerp decor in 1 kleur die bij je kleding past.
Kies make-up die past bij de belichting.

You can duplicate this section and use it in multiple places on your sales page, wherever you need to elaborate on something.

Presenteer ONLINE voor iedere camera.
Schrijf en bewerk tekst en muziek voor je event
Ontwerp transformatie kleding zodat je in een split-second van kostuum wisselt.
Assembleer jouw geluidsinstallatie.
Tover met het licht waar je mee moet werken.
Ontwerp decor in 1 kleur die bij je kleding past.
Kies make-up die past bij de belichting.

Hoe je Stem Gezond blijft zonder eindeloos te oefenen (mijn Beste 3 Projecten waarmee je snel Resultaat haalt)

...
...
...

Mijn back-story... Hoe ik ben gekomen waar ik nu sta...

Hoi,

Ik ben  Saskia Paërl

Samen spelen, samen werken

Wij gaan muziek maken met elkaar in Volmerstraat 1A.
Daar geef ik LIVE en ONLINE les.
Wij, dat zijn ambitieuze ondernemers.
Wij oefenen het spreken en zingen.

Niet de gemiddelde spreker en zanger

Mijn producties maak ik met behulp van de soft- en hardware van Paerl Electronics en de ICT kennis van Yits.
Artistieke vaardigheden komen voort uit mijn technische kennis van zang, dans en ICT.
In de One Woman Show zing ik voor Woonzorgcentra, Vrouwennetwerken, op bruiloften en partijen covers en eigen muziek.
Alle Disney sprookjes en de computer geanimeerde film bij Albert Heijn speel ik in de poppenkast. Daarmee komt het aantal Kinder Shows op 364.
Maar ik heb ook met verschillende gezelschappen en in programma’s met andere artiesten gewerkt. Intussen ben ik ver voorbij de duizendste voorstelling en het houdt niet op.


Wat een ellende. Na al dat harde werken ging ik nog dieper de put in

Ik had 1 kans: toegelaten worden tot het 1e jaar van het Conservatorium en mijn studiegeld verdienen met 6 avonden van de week van 18:00 tot 0:00 uur zingen in Restaurant "De Drie Baarsjes"en Restaurant "De Bistingo" in Amsterdam...

...tot ik verkouden werd. Daarna lage tonen miste. Ik werd hees. Toen zong ik niet meer zuiver.


Gelukkig bracht Erica Rooda mij in contact met zangpedagoog Lennart Rodriguez-de Miranda.

Hij leerde mij de basistechniek voor zang. Daarmee behaalde ik de Muziek Akte A Solozang Klassiek.
Hij hielp mij met diezelfde basistechniek voor zang, om 2 dagen later de Muziek Akte A Solozang Lichte Muziek/Muzikaal Leiderschap te behalen.
Met zijn zanglessen heb ik een succesvolle carrière van 40 jaar gehad.

Ik ken geen angst om mijn stem te verliezen. Absoluut niet.
Maar in 2022 is er meer nodig dan een gezonde stem en lichaam: 
Kennis van ICT. 
Wat een ellende, weer dieper de put in

In 2012 volgde ik de opleiding Deeltijd Docent Muziek.
Immers, muziekles geven aan leerlingen tussen 8 en 18 jaar betekent niet dat ik virtuozer en sneller moet zijn, maar doortastender, begripvol. Ik zie problemen van leerlingen als een gegeven. Muziek analyseer ik en geef oplossingen en zodat iedereen plezier heeft.

Dit is waar ik nu sta. Ik ben het bewijs van zang- en danstechniek. Ik ben mijn belofte aan jou. Ik ben jouw voorbeeld. Een rolmodel, expert, delegator en facilitator.

Hoe is dat allemaal gekomen?

Ik ben geboren in het chique Amsterdam-Zuid. In de Johannes Verhulststraat 80 vier hoog en opgegroeid in het theatervak.
Als dochter van een actrice.

Het Centraal Theater en Tom Poes

In 1960 speelde mijn moeder, Suze Marz toneel bij De Nieuwe Amsterdamse Komedie in het Centraal Theater aan de Amstelstraat 14 in Amsterdam.
Ik was 8 jaar toen mijn moeder de hoofdrol van Tom Poes speelde in Roberti’s Jeugdtoneel.
Het was zo leuk, dat ik wilde dat het nooit voorbij zou gaan.

Zanglessen van de Volks Muziek School

In 1965 stapte mijn moeder, trots als een pauw met mij en met mijn zus Astrid naar de directie.
Joop Groesz en Arend Westera waren diep onder de indruk van onze zuivere stemmetjes.
Wij kregen een piano in bruikleen en de zanglessen werden betaald uit een cultuurfonds van de muziekschool..
Van kind af aan stond ik op het toneel en traden Astrid en ik op voor radio, TV en zingen in de Stadsschouwburg van Amsterdam.
Met Astrid won ik de 1e prijs tijdens de talentenjacht in het Polanentheater met Henk van der Molen in de jury.
Dat resulteerde in klassiek gitaarlessen en liedbegeleiding.

De Conamus liedjesbeurs

In de zestiger jaren was ik een puber en altijd nieuwsgierig naar andere mogelijkheden in een tijd van welvaart en vrijheid.
Ik greep mijn kans door voor te zingen voor de zangpedagogen van het conservatorium en werd aangenomen waardoor ik een studiebeurs kreeg.
Als conservatoriumstudent werd ik door verschillende organisatoren van talentenjachten uitgenodigd om jurylid te zijn.
Ik ontmoette veel artiesten op de Liedjesbeurs van Conamus, zoals componist en tekstschrijver Pieter Goemans die met zijn nieuwe liefde in Amstelveen ging wonen. Zo mocht ik de halve woning op Ruysdaelkade 87 van zijn vriendinnetje Marjo overnemen.
Perfect gelegen tussen studio Move On in  Quellijnstraat 125,  het Conservatorium in  Bachstraat 5 en vlak bij het huis van Henk van der Molen in de  Dintelstraat, waar ik gitaarles kreeg.

Eerste prijs op het J.E.S festival én de prijs voor het meest oorspronkelijke talent

Samen met Heddy Lester en Fon Klement veroverde ik de eerste prijs op het Jong Euro Songfestival te Oostende (Vlaanderen).
Daarbij werd ik bekroond met de publieksprijs voor het meest oorspronkelijk talent.
Ik wist dat ik met mijn lange lijf mijzelf moet leren presenteren als zangeres. Dansen kan ik niet, maar bewegen wel.
In de Gouden Gids vond ik onder de rubriek Balletscholen: Studio ‘Move’.
Later heet het ‘Move On’ en werkte ik mee aan voorstellingen in De Open Bak van Theater De Engelenbak in Amsterdam.
Artistiek leidster en docent Jazzdans Erica Rooda nodigde mij uit om zanglessen te geven en leerlingen met piano te begeleiden in een cursus van tien lessen cabaret aan de Amateur Toneelschool. Die heette een jaar later Amateur Theaterschool en wij gaven een cursus van 20 lessen musical.
Erica ontwierp de zangpresentatie en ik bewerkte de pianomuziek die ik ook op mijn piano-examen kon spelen.
Erica kreeg een vaste baan als hoofdvak docent Jazzdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam.
Er kwamen uitnodigingen voor optredens voor mij.

Sweelinck Conservatorium Amsterdam

Aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam leerde ik de terminologie en vakjargon van zang in lessen van Lode Devos, Cobie Riemersma en Elly Jens. De zangtechniek van de beweging van de adem in het klassiek belcanto maakte ik mijzelf eigen bij Lennart Rodriguez-de Miranda in Delfgauw.
Eigen teksten schrijven leerde ik van Pieter Goemans. Wij vertaalden Engelse lyrics naar Nederlandse hertalingen.
In dezelfde periode zong ik als solist tijdens het Songfestival ‘Menschen am Meer’ te Rostock.
Kwaliteit ontwikkelde ik door muziek te horen en te maken. Onder leiding van Bernard Haitink en vele andere grote dirigenten zong ik
in de een van de mooiste concertzalen van de wereld als één van de eerste alten in het Koor van het Concertgebouw Orkest en
leerde hoe geluid werkt door de akoestiek.
Erna Spoorenberg gaf mij feedback bij het schrijven van mijn eindexamen scriptie over de klassieke zangkunst.
Het ‘Leerplan en leergang voor het zangonderwijs’ werkte ik zangtechnisch en pedagogisch uit tot de scriptie Docent Lichte Muziek en deed met behulp van zanglessen van Ank Reinders mijn Staatsexamens zang klassiek en lichte muziek.

Grootste compliment ooit

Het grootste compliment dat ik ooit kreeg komt van één van de grootste jazz zangeressen van de tachtiger jaren en docent zang lichte muziek,
Ann Burton. Zij zei: ‘dat ik mijn eigen identiteit behoudt in een veelheid aan muzikale stijlen en in aanmerkelijk veranderende, vooral technische, omstandigheden’. Als je maar lang genoeg blijft oefenen, wordt je vanzelf bijzonder.
Met pianobegeleiding van John Lehman op DAT recorder, microfoon, geluidboxen en kostuums zing ik mijn Theater Thuis Shows in zorgcentra.
Van conferencier Hans Borghardt nam ik een poppenkast, stokpoppen en het verhaal ‘De gestolen fiets’ over.

Het Poppen Theater van Jan Klaassen en Katrijn bij Albert Heijn

Met Hetty Paërl beschilderde ik ze en kleedde ze aan tot Jan Klaassen figuren. Wij bewerkten het verhaal tot ‘Mijn gestolen feestneus’. Ik voegde goocheltrucs van Thoraldo toe, verkleedde mijzelf en werd poppenspeler. De poppenkastverhalen laat ik vanuit kinderogen zien.
De naam van de Kinder Disco Royal bedenk ik als ik poppenkast speel voor een kindje van een voetballer van Ajax in Club Royalty in de Spuistraat.
Ajax voetbalde daar met mijn ballonnen.
Van student aan de A.A.D.A., New York, tot zangeres in het Koor Concertgebouw Orkest Amsterdam

Catherine Sadolin en de Opleiding Docent Muziek Deeltijd

Het doel van de Complete Vocal Technique van Catherine Sadolin en de Opleiding Docent Muziek Deeltijd hoor je terug in mijn One Woman Shows en Muziekpresentaties van mijn leerlingen. Het publiek in de zaal bij de One woman shows bestaat uit mensen met verschillende achtergronden en van verschillende leeftijden.
Het doel van de Theater Thuis Show ‘Wij zijn blij met u!’ is dat wij blij zijn met elkaar!
Het doel van de les is, dat wij kunnen horen en zien dat wij vooruitgang geboekt hebben. Iedereen gaat blij naar huis.

Ga nu aan de slag met
Het geheim achter een gezonde stem

Laat me jouw begeleiden naar zichtbaar en hoorbaar blijven

>